Forum

Svenska Mästerskapen i datorprestanda och överklockning 2009
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera   ProfilProfil   Logga in för att se dina personliga meddelandenLogga in för att se dina personliga meddelanden   Logga inLogga in 

Svenska Mästerskapen i datorprestanda och överklockning 2009
Gå till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> SM i Sveriges Snabbaste PC år 2009
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Anton K
Chefredaktör

InläggSkrivet: 2009-11-05, 21:07    Rubrik: Svenska Mästerskapen i datorprestanda och överklockning 2009 Citera

Sveriges största och mest prestigfyllda överklockningstävling kommer återigen att slå upp dörrarna den 1 december 2009 och redan nu kan vi presentera en hel del av de nyheter som kommer att finnas i årets tävling. Sveriges bästa överklockare kommer att tampas i tre tuffa kategorier om titeln som Sveriges bästa överklockare och i vårt åttonde svenska mästerskap i datorprestanda och överklockning kommer ni deltagare stå i fokus. Med vår nya Classic-kategori går vi även tillbaka till överklockningens rötter där det är lättare än någonsin att delta. Läs mer om SMPC2009 i vår artikel och håll utkik efter vår löpande rapportering om 2009 års svenska överklockningsmästerskap.

Citat:
Överklockning är ett av få fenomen som om möjligt stigit i popularitet under det karga PC-klimatet de senaste två åren. Den ekonomiska krisen har drabbat många PC- och komponenttillverkare men entusiasterna och överklockarna har inte tappat hoppet.

:: Svenska Mästerskapen i datorprestanda och överklockning
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
mrVoodoo
Medlem

Från: Malmö

InläggSkrivet: 2009-11-06, 15:18    Rubrik: Citera

Tata, Classic kategorin verkade rätt intressant nu när man inte har tid eller möjligheter att vara med i den roliga kategorin

Kul att det dykt upp en kategori som inte kräver så mycket jobb och utrustning bakom resultatet. Slipper man hosta in 3 studiebidrag/lån för att komma någonstans
Anton K
Chefredaktör

InläggSkrivet: 2009-11-06, 15:34    Rubrik: Citera

Ja det ska bli riktigt kul att se hur Classic utspelar sig, det kommer inte vara fullt så tungt prisbord som i de två övriga kategorierna men konkurrensen kan nog bli riktigt bra och det är betydligt lättare att vara med.

Sen behöver man ju inte slanta upp tiotusentals kronor för att vara med i Procentuell Överklockning eller Pris/prestanda heller, men sen är ju alla olika
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Snorch
Veteran

Från: ...

InläggSkrivet: 2009-11-06, 19:38    Rubrik: Citera

Synd det där med 90nm gränsen, har alltid tyckt det varit roligare med äldre processorer så som Duron 600 m.m. än det här nya som utan besvär gör typ 150% (nu faller ju visserligen de där Celeron 1400 bort).

Har själv finslipat ett Abit AN7 med en Duron 600 för ganska hög procentuell klock (2.5V+ är nyckeln), visserligen inte för SM trots tanken fanns där. Inte för att jag trott det gått att vinna med den, men med lite sporrning har det nog gått att ge 150%:arna en god match.

Annars kan nog Classic grenen bli intressant skulle jag tro.
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Anton K
Chefredaktör

InläggSkrivet: 2009-11-06, 20:59    Rubrik: Citera

Jag kan hålla med dig på ett sett Snorch, vi vill liksom gärna se ett nytt världsrekord eller ge de gamla trotjänarna ur Duron och Celeron klasserna chansen. Men tyvärr har det infört ett moment i tävlingen som gjort resultaten ganska förutsägbara.
De som hittat Celeron M processorer har nästan varit garanterat en topplacering utan några större problem, vilket gjort att bättre överklockare tappat placeringar bara för att man inte hittat rätt processor.

Nu blir det förhoppningsvis jämnare då dessa processorer är något lättare att få tag på. Jag hade gärna sett 200%+ överklockningar igen, men det väger ändå tyngre att så många som möjligt får vara med, där som du säger även Classic kan bli riktigt spännande.
Till överst på sidan
Snorch
Veteran

Från: ...

InläggSkrivet: 2009-11-06, 21:27    Rubrik: Citera

Celeron processorn håller jag med om att den totalt har "förstört" procenttävlingen, men Duronen vet jag inte riktigt om jag håller med om. Den klarar visserligen ibland väldigt höga frekvenser (procentuellt) men det är lång i från alla som gör det och det är inget man gör med ett omodifierat moderkort, så som med Celeron (nästan). Däremot är det inte lika lätt att fåtag i nu för tiden så det är ju en nackdel.
Det kan ju visserligen vara för att jag tycker Duron är mycket roligare än nyare, som sagt.

Nackdelen med Classic är ju såklart 20 gradersgränsen, men det är klart hade det varit fritt har ju nordborna en väldigt fördel med temperatur på minus 30 i december, ibland.

Men ja, jämnar bör det onekligen bli.
Anton K
Chefredaktör

InläggSkrivet: 2009-11-06, 22:01    Rubrik: Citera

Nä visst det finns flera intressanta äldre processorer som inte är lika överlägsna, men de är som sagt svåra att få tag på och det är inte hållbart att bara låsa ute "viss" CPUer ur tävlingen. Så det kändes bättre att dra en gräns.

Jo det hade ju varit kul med frihet i Classic, men eftersom det bara är luftkylning hade det blivit svårt att hålla tävlingen jämn och rättvis.
Till överst på sidan
Anton K
Chefredaktör

InläggSkrivet: 2009-11-06, 22:03    Rubrik: Citera

Nä visst det finns flera intressanta äldre processorer som inte är lika överlägsna, men de är som sagt svåra att få tag på och det är inte hållbart att bara låsa ute "viss" CPUer ur tävlingen. Så det kändes bättre att dra en gräns.

Jo det hade ju varit kul med frihet i Classic, men eftersom det bara är luftkylning hade det blivit svårt att hålla tävlingen jämn och rättvis.
Till överst på sidan
mrVoodoo
Medlem

Från: Malmö

InläggSkrivet: 2009-11-06, 22:13    Rubrik: Citera

Tycker nästan det är bra för tävlingen att de där Celeonprollarna försvinner. Lite för stor inverkan i "kan jag få tag på en sån CPU" vs. färdigheter och andra typer av val från överklockaren. Visst ska det vara en del i att få tag på rätt cpu med mera, men att det ska stå för en så pass stor del av resultatet känns lite, tja fel i brist på ett bättre ord. Det blir lite för mycket "materialsport" över det hela, inte för att det på något sätt är lite materialsport så kändes det som att den cpu'n dödade tävlingen lite.
Mean Machine
Näst snabbast på NH

Från: Tullinge

InläggSkrivet: 2009-11-06, 22:29    Rubrik: Citera

Jag som hade tre stycken Celeron M till den här tävlingen. Argh!

No worries though, hittade en del andra saker att leka med som ger fina resultat i övrigt.
Till överst på sidan
Anton K
Chefredaktör

InläggSkrivet: 2009-11-06, 23:43    Rubrik: Citera

Så det blir klassbyte igår för dig mini? Inget P/P?
Till överst på sidan
DL.
Medlem

Från: Kiruna

InläggSkrivet: 2009-11-11, 21:50    Rubrik: Citera

SM verkar intressant i år, speciellt med tre olika grenar.

Vilka processorer som är tillåtna är dock inte helt tydligt i Classic, för det står om undantag. Hittar ingen länk till Överklockarskolan.
Skulle vara rätt bra att veta det mer exakt, att få tag på rätt CPU kan vara svårt..
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Mean Machine
Näst snabbast på NH

Från: Tullinge

InläggSkrivet: 2009-11-11, 22:34    Rubrik: Citera

Anton K skrev:
Så det blir klassbyte igår för dig mini? Inget P/P?

Hehe, det märker vi allt. Jag ska testa mig fram (och med det menar jag inte som Pris/prestanda förra året, när jag spenderade 15-20k på datordelar...) och se vart det leder. %OC är ju billigare, om inte annat.
Till överst på sidan
blossa
Medlem

Från: utanför Helsingborg

InläggSkrivet: 2009-11-12, 08:56    Rubrik: Citera

Mean Machine skrev:
Hehe, det märker vi allt. Jag ska testa mig fram.

Jag sitter och tänker lite samma sak... Finns det möjlighet att posta resultat i en kategori och sedan stryka det för att posta i en annan kategori istället?

Man kan ju vänta med att posta tills man "bestämt" sej, men min erfarenhet är att det blir mer fart på tävlingen om folk postar lite då och då redan ifrån början.
Till överst på sidan
Anton K
Chefredaktör

InläggSkrivet: 2009-11-16, 16:31    Rubrik: Citera

DL.: Informationen om processorerna ska finnas i SM-artikeln och regeldokumenten. Men är det något specifikt du tänker på? Ska dubbelkolla med överklockningsartikeln som kommer inom en snar framtid.

MM: Hehe ja men du kommer säkert bränna lika mycket i år ändå

blossa: Rent teoretiskt går det, och jag gillar tanken på att publicera lite resultat tidigt. Men samtidigt kan det förvilla andra deltagare samt att det ger en administrativ börda för oss. Men ska kolla igen på den tekniska aspekten.
Till överst på sidan
DL.
Medlem

Från: Kiruna

InläggSkrivet: 2009-11-16, 17:06    Rubrik: Citera

Anton K skrev:
DL.: Informationen om processorerna ska finnas i SM-artikeln och regeldokumenten. Men är det något specifikt du tänker på? Ska dubbelkolla med överklockningsartikeln som kommer inom en snar framtid.

Gäller listan över tillåtna processorer i kategorin "Procentuell överklockning" även för kategorin "Classic", eller tillåts fler andra processorer där?
T ex olika Celeron eller Pentium Dual-Core för S775.
Till överst på sidan
Anton K
Chefredaktör

InläggSkrivet: 2009-11-16, 19:27    Rubrik: Citera

DL. skrev:
Gäller listan över tillåtna processorer i kategorin "Procentuell överklockning" även för kategorin "Classic", eller tillåts fler andra processorer där?
T ex olika Celeron eller Pentium Dual-Core för S775.

jag såg nu att Classics regeldokument saknade listan över CPUer. Men det är samma modeller som i procentuell. Alltså 90nm eller nyare är ok.
Till överst på sidan
The Mutt
Rövhatt

Från: Uppsala

InläggSkrivet: 2009-11-19, 22:13    Rubrik: Citera

Men man får tex inte använda en celeron E1200 eller celeron 420?
Anton K
Chefredaktör

InläggSkrivet: 2009-11-19, 22:20    Rubrik: Citera

Jodå både är tillverkademed 90nm teknik eller nyare och är således godkända. De är förvisso inte med på listan men ska uppdatera denna. Är det processorer som är 90nm eller nyare som inte är godkända kommer vi att gå ut med detta som "avvikande modeller". Men ska klargöra reglerna och CPU-dokumentet.
Till överst på sidan
The Mutt
Rövhatt

Från: Uppsala

InläggSkrivet: 2009-11-19, 22:33    Rubrik: Citera

Skönt, blev lite orolig eftersom ni listat vissa specifika modeller tex Celeron D (cedar Mill).
blossa
Medlem

Från: utanför Helsingborg

InläggSkrivet: 2009-11-20, 08:22    Rubrik: Citera

Anton K skrev:
blossa: Rent teoretiskt går det, och jag gillar tanken på att publicera lite resultat tidigt. Men samtidigt kan det förvilla andra deltagare samt att det ger en administrativ börda för oss. Men ska kolla igen på den tekniska aspekten.

Ok, vi får se. Tack för svaret.
Till överst på sidan
SuperNova
Medlem

InläggSkrivet: 2009-11-30, 13:48    Rubrik: Citera

Lite synd att man inte tillåter 130nm Athlon 64 cpuer. Antar att det finns många som har ett gammal a64 system hemma...
Till överst på sidan
Anton K
Chefredaktör

InläggSkrivet: 2009-12-16, 07:48    Rubrik: Citera

Ja det finns ju garanterat många som sitter på äldre CPU:er också. Men det är nog fler som gynnas av regeländringarna än som skadas tror jag. Nya processorer är i alla fall lättare att hitta än de äldre.
Till överst på sidan
redalert72
Medlem

Från: staden göterborg!

InläggSkrivet: 2009-12-28, 00:54    Rubrik: Citera

hur ser det ut med att fixa uppladdningen for pris/prestanda, eller er det bara for mig det inte gor att ladda upp
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Faulisto
Medlem

InläggSkrivet: 2009-12-30, 15:33    Rubrik: Citera

En fråga angående p/p, är det OK att ändra inställningar/starta om mellan de olika momenten?
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> SM i Sveriges Snabbaste PC år 2009 Alla tider är GMT + 1 timme (svensk tid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet