Kommer Half-Life 3 blir optimerat för virtuell verklighet? Det är en fråga många har ställt sig under de senate två åren och som fått mer tyngd i och med VR-glasögonen Vive i samarbete med HTC. Nu har Valve tagit bladet från munnen och kommenterat kombinationen Half-Life och VR i en intervju under GDC.

Valve hårdsatsar på virtuell verklighet, både i samarbete med Oculus och med sin egen hårdvara som tagits fram i samarbete med HTC. Men vad innebär Valves VR-intresse för företagets egna spelutveckling och framtida titlar i serier som Portal, Team Fortress och Half-Life? En populär teori är att Valve har inväntat två trösklar innan de på allvar drar igång nästa Half-Life-titel: virtuell verklighet och en egen ny, fräsch motor lämpad för 2010-talets andra hälft. Och nu är båda dessa trösklar inom räckhåll.

”We’ve said, ’Let’s take some existing art and see how it fits. So yeah, we’ll grab some headcrabs, we’ll grab the machine guns from Half-Life, the rocket launcher – all those different fun things – and see how they play in VR. But right now, it’s a tool for exploring the different kind of game designs we want to do.”
– Jeep Barnett, Valve

Under en intervju mellan Kotaku och Valve-utvecklaren Jeep Barnett på GDC i San Francisco hamnade kombinationen Half-Life och VR på tapeten. Barnett fick frågan hur Valve ser på möjligheterna för Half-Life-universumet representerat i virtuell verklighet blev svaret att det definitivt är någonting företaget experimenterar med, men främst för att testa sig fram med den nya tekniken.

”We’re not saying, ’no,’ but we don’t know what the right thing is [yet]. Our most precious resource is time, and we don’t have enough time for people to do everything. Would we like to make all of our franchises in VR? Absolutely. But we don’t have enough time or people. So we have to figure out what’s the best fit, what plays to the strengths of VR”.

Följdfrågan blev såklart om Valve faktiskt arbetar på ett VR-kompatibelt Half-Life-spel, och föga förvånande var det något som Barnett inte ville svara på. Svaret blev att de inte kan säga ett rakt nej, men att fokus i första hand ligger på att ta reda på vad som bäst passar VR-tekniken och att de inte kommer ha tid eller personal nog att VR-anpassa alla sina spelserier, även om de gärna hade velat göra det.

Svaret kan såklart tolkas på många sätt och är medvetet diffust. En möjlighet är att ett Half-Life-spel är under utveckling både med och utan VR-stöd men att Valve först vill se vart tekniken tar vägen, och en annan är att spelet inte är påbörjat i någon skarp form av precis samma anledning.

Oavsett om vi kan se fram emot en ny titel i Valves flaggskeppsserie anpassad för VR eller inte så blir det allt tydligare att företaget ser en framtid i tekniken och att vi bör få se en hel del VR-relaterade nyheter både från Valve och dess samarbetspartners under de närmaste månaderna.

Källa: Kotaku

Relaterade artiklar

2
Leave a Reply

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Morkul Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem
Arne Berg

Då är det väl nov man får se fram mot för att se om det släpps något spel med en 3a i sitt namn

Morkul
Medlem
Morkul

Jag tror det kommer bero på en hel del hur Oculus och liknande system kommer att lösa inputlag, som det är idagsläget så är det coolt att spela med Oculus eller Samsung VR Gear men det är helt hopplös inputlag.