GTA V har nyligen gjort premiär på spelkonsolerna Playstation 4 och Xbox One med spetsad grafik och ett nytt förstapersonsläge som bokstavligt talat gett spelet en ny dimension. Rykten om att PC-versionen som landar den 27 januari skulle få stöd för Oculus Rift för ännu galnare spelupplevelse skjuts dock ner av utvecklarna.

Rockstar och Take-two som utvecklat och marknadsfört det omåttligt populära actionspelet säger i en intervju till Bloomberg TV att man inte kommer stressa ut något stöd för virtuell verklighet. Oculus VR har bekräftat att en konsumentlansering av Oculus Rift bara ligger månader bort, om än troligtvis rätt många månader, vilket fått diskussionerna om stöd för virtuell verklighet att blossa upp för flera kommande speltitlar. Inte minst Grand Theft Auto V som redan med sitt förstapersonsläge sägs ge en närmast oroväckande inlevelse för spelare som leker rövare i spelet.

Detta är dock inget vi ska vänta oss till lanseringen i januari. Take-twos vd Strauss Zelnick säger nämligen i en intervju att han inte tror att marknaden är redo för övergången till VR-teknik. Take-two planerar att avvakta för att se hur försäljningen av Oculus Rift går och samtidigt undersöka hur man på bästa sätt kan anpassa spelupplevelsen i GTA V för virtuell verklighet.

 

Rädd för illamående spelare

Främst är Zelnick rädd för att spelare som planerar att sitta länga framför datorn kommer att bli illamående och åksjuka, något som varit ett typiskt problem med nuverande modeller av Oculus Rift. Men säger samtidigt att Take-two kommer stå först i kön om deras spelare verkligen begär stöd för virtuell verklighet i deras spel. Zelnick hymlar samtidigt inte med att han gärna låter andra göra jobbet i jakten på rätt recept för VR-tekniken i spel.

”We prefer to be a fast follower. No one else can make our intellectual property — only we can. I’m happy to have other people spend loads of dough on R&D.”

Med andra ord ska vi inte vänta oss någon virtuell verklighet för GTA V vid lanseringen i början av nästa år. Samtidigt kommer redan idag rapporter om att förstapersonsläget ger en närmast oroväckande närvarokänsla i den detaljerade spelvärlden där spelare kan förverkliga de ena uppseendeväckande fantasierna efter de andra.

Relaterade artiklar

1
Leave a Reply

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Decryphe Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Hans
Medlem
Hans

Bleh. DK2 fungerar redan bra, Assetto Corsa kan jag köra i timmar innan jag mår illa. GTA5 vore ju en riktigt bra kandidat för VR.