Grand Theft Auto V kommer att dyka upp för PC under januari månad nästa år och bland nyheterna syns som bekant förbättrad grafik och ett spelläge i första person. Nu talar uppgifter om att PC-versionen av spelet ska bli betydligt mer väloptimerat än sin kritiserade föregångare. bland annat tack vare teamet bakom Max Payne 3.

Den grekiska spelsajten Alt Tab skriver att man varit i kontakt med utvecklare som jobbar med PC-versionen av GTA V och fått mer intressant information om arbetet med spelet. Enligt trovärdiga uppgifter från utvecklaren, som bland annat ansvrar för onlinedelen av GTA V, ska PC-porten av spelet bli betydligt mer välslipad än PC-porten av föregångaren GTA IV. När GTA IV lanserades för PC under 2008 var det långt ifrån väloptimerat och led av både buggar och prestandaproblem.

Det är inget vi ska behöva oroa oss för när vi väntar in PC-versionen av GTA V som redan idag, trots uppdaterad grafik, tuffar på fint i 60 bildrutor per sekund. Väl värt att notera görs uttalandet om PC-portens prestanda utan någon hänvisning till vilka komponenter, upplösning och grafikinställningar som används men låter trots allt som ett positivt tecken.

Kanske mer konkret goda nyheter är att Rockstars team som ansvarar för PC-portningen av GTA V tidigare ansvarat för PC-versionen av Max Payne 3, ett spel som just fått goda vitsord för sin prestanda på PC-plattformen. Efter ihållande kritik mot låsta bildfrekvenser och halvtaskiga PC-portar det senaste året pekar det mesta trots allt mot att åtminstone Rockstar kommer göra sitt yttersta för att GTA V ska bli ett positivt undantag. Grand Theft Auto V kommer att lanseras för PC den 27 januari och här kan du läsa mer om vilka nyheter som PC-versionen väntas innehålla.

Relaterade artiklar

 

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid