PC-marknaden har under flera år spåtts en dyster framtid och medan försäljningen av stationära datorer och komponenter knappast gått i lysande takt finns det fler tecken på en ljusare framtid. Senast i raden är en marknadsanalys av JPR som visar att marknaden för PC-hårdvara och gaming kommer att öka med 2 miljarder dollar om året fram till 2018.

Marknaden för PC-hårdvara och gaming, som omfattar både allt från grafikkort till gamingdatorer och speltillbehör, omsätter runt 24 miljarder dollar under 2015 och den redan välmående marknaden ska fortsätta att växa. Enligt Jon Peddie Research ska marknaden öka med 2 miljarder dollar årligen fram tills 2018 då omsättningen ska landa på runt 30 miljarder dollar.

Enligt JPR:s vd, Jon Peddie, ska den ökade omsättningen och tillväxten för PC-hårdvara och gaming komma till mycket på grund av jakten på fler pixlar och höga upplösningar.

“In addition to the cost of the new display technology (27 inch and larger 4K/UHD displays are reaching mass market pricing levels), gamers are going to need the computing muscle to drive Triple A game engines at over 60 frames per second, and that horsepower comes at a premium. Sixty frames per second is considered the gold standard in PC gaming and many prefer even faster speeds, at least twice that number if VR is involved. ” skriver JPR i ett pressmeddelande.

Virtuell verklighet lockar nya hårdvaruinvesteringar

Även VR-tekniken spås vara en viktig punkt för tillväxten på marknaden där det krävs mäktig beräkningskraft för att hänga med i svängarna och få ut en bildfrekvens som ger optimal spelupplevelse och minimerar bieffekter som åksjuka och yrsel.

2015 gaming chart

Det är samtidigt inte bara prestandakomponenter som kommer att öka i försäljning utan även speltillbehör av olika slag. Marknaden för spelkringutrustning sägs ligga på 3,6 miljarder dollar under 2015 men spås också öka i takt med att spelare sliter ut sin utrustning i heta spelsessioner.

Slutligen faststället JPR att det är entusiasterna som står för den största delen av PC-hårdvara och gamingmarknaden med 43 procent av omsättningen där många spelare och användare investerar avsevärda pengar i sin utrustning. Medan mainstreammarknaden som står för 26 procent av omsättningen spås kunna hotas av andra mer lättillgängliga spelplattformar.

Källa: JPR

Läs mer:

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid