Project Cars är en bilsimulator som ser ut att bli något utöver det vanliga. Det gräsrotsfinansierade spelet var ett av de första att spelen någonsin att visa upp 4K-upplösning och när titeln nu börjar närma sig butikshyllorna har utvecklarna redan börjat tänka på framtiden. Bland annat med fullt VR-stöd, tester med 12K-upplösning och planer på kontinuerliga uppdateringar.

Project Cars utvecklas av brittiska spelstudion Slightly Mad Studios och bilsimulatorn har gjort stora rubriker genom sina utvecklingsår, inte minst för dess imponerande grafik och höga målsättningar. Bland annat var spelet ett av de första att visas upp i 4K-upplösning och redan 2012 bekräftade spelstudion att man skulle ge stöd för virtuell verklighet och Oculus Rift.

I en intervju med Dailystar berättar nu spelets creative director Andy Tudor att man fortsätter pressa gränserna för vad vi ska kunna vänta oss i form av grafisk kvalité i ett bilspel. Det har redan dykt upp flera videos på Youtube där spelare visat hur extremt verklighetstrogen grafik Project Cars kan erbjuda, detta genom att jämföra ett varv i Project Cars med ett riktigt varv på samma racingbana och samma bil.

 

För att skapa dessa grafiska miljöer använder sig Project Cars av avancerade ljuseffekter och mycket detaljerad rendering av allt från bilar till racingbanor.

”We’re a full simulation – the cars are the the most accurate digital recreations out there, we have more track locations than the competition, the physics are next-gen and extremely complex. ”The lighting and weather system are dynamic and based off real-world data and the mapping of the near-solar system.” säger Andy Tudor i intervjun.

Med Project Cars satsar Slightly Mad Studios även på framtiden. Planerna omfattar bland annat ett ”Destiny liknande upplägg där kontinuerliga uppdatering av spelet och dess innehålla ska ge en dynamisk spelupplevelse med ett spel i konstant utveckling.

12K-upplösning men oklart kring DirectX 12

Utvecklas gör också datorer och dess hårdvara. Även om spelstudion ännu inte gett klara besked om ett eventuellt stöd för DirectX 12 menar Andy Tudor att man inte ligger på latsidan när det kommer till framtidens spelgrafik.

”We run at 12K resolution and on virtual reality devices, we support more than 30 wheels, and provide a truly authentic experience such that even the real racing drivers are now using it as practice for the real thing.” beskriver Andy Tudor.

Exakt vad som menas med 12K-upplösning specificeras aldrig i intervjun. Då det idag inte finns några skärmar eller officiella stöd för dessa extrema upplösningar handlar det troligtvis om en benämning av flerskärmsupplösningar. Möjligtvis, något felaktigt, tre stycken 4K-skärmar i Surround eller Eyefinity. Oavsett definition verkar Project Cars redo att skalas rejält i sina upplösningar.

Project Cars ska lanseras för PC, PS4, Xbox One i mitten av maj 2015.

Källa: Dailystar

Relaterade artiklar:

2
Leave a Reply

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
LoppanHdlq84 Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Daniel Lundqvist
Medlem
Daniel Lundqvist

Jag skulle vilja se den riggen som klarar av att driva det där spelet med tre stycken skärmar i 4k och godkänd FPS.

LoppanH
Medlem
LoppanH

Det låter inte riktigt som ett spel för mig å min 360 handkontroll, men jag hoppas ju