Länge har vi fått höra spekulationerna kring huruvida våldsamma spel även gör spelaren aggressiv – men hur är det med dåliga eller frustrerande spel, eller kanske dåliga förlorare? En ny studie påvisar att frustration och brist på kontroll i ett spel leder till betydligt högre aggressionsnivåer än ett våldsamt spel.
Precis som med film och annan media så TV- och datorspel granskats en hel del för sitt våldsamma innehåll, och inte minst har många undrat om – eller direkt hävdat att – spelen också gör spelaren aggressiv eller våldsbenägen. Inte minst vid ungdomsbrott är spelen ofta uppe för granskning, och ofta hårdare granskning än film och musik.
En studie vid Oxford University, ledd av Andrew Przybylski och Richard Ryan från University of Rochester, ville testa hur aggression uppstår under spel, och lät bland annat spelare doppa händerna i iskallt vatten under 25 sekunder för att dämpa rörelseförmågan. De fick höra av forskarna att det var den föregående testdeltagaren som beslutat hur lång tid de skulle ha händerna i vattnet, medan samtliga deltagare i själva verket exponerades lika länge.
Därefter fick de spela en omgång Tetris, och välja mellan en enklare eller svårare svårighetsgrad. De som spelade på den svårare svårighetsgraden blev som väntat mer frustrerade, men när de sedan blev tillfrågade hur lång tid de ville att nästkommande testdeltagare skulle ha händerna i vattnet så tillskrev de i genomsnitt 10 sekunder mer än de deltagare som spelade på den enklare svårighetsgraden.
”When people feel they have no control over the outcome of a game, that leads to aggression. We saw that in our experiments. If you press someone’s competencies, they’ll become more aggressive, and our effects held up whether the games were violent or not.”
– Richard Ryan, University of Rochester
Flera tester gjordes, med olika typer av känslorelaterade undersökningar efter varje test, och den gemensamma faktorn forskarna hittade var att spelets innehåll inte hade någon nämnvärd inverkan på aggressionsnivåerna – däremot uppstod aggression från frustration och brist på kontroll.
Forskarna drog drar slutsatsen att aggression tenderar att uppkomma när man får sin kompetens prövad eller ifrågasatt eller när man tappar kontroll över utgången, varesig det handlar om spel, idrott eller händelser i vardagen. En följd av den slutsatsen är att dåliga och frustrerande spel tenderar att leda till betydligt mer aggression än våldsamma spel.
En sammanfattning av studien finns att läsa hos Science Daily.
Via: Gamereactor
Fia med knuff är nog det farligaste spelet
MS Röj. Världens farligaste spel.
Däremot kan väldigt våldsamma spel göra så att folk blir mindre empatiska.
[quote name=”Ase”]Fia med knuff är nog det farligaste spelet[/quote]
Monopol och Risk får inte längre spelas inom min vänskapskrets, föder bara hat och ondska.
[quote name=”Marquzz”]Däremot kan väldigt våldsamma spel göra så att folk blir mindre empatiska.[/quote]
Källa på det?
[quote name=”Marquzz”]Däremot kan väldigt våldsamma spel göra så att folk blir mindre empatiska.[/quote]
Shit, vilket BS 😀