Flera speltitlar börjar nu bekräfta stöd för Directx 12 och medan listan av titlar växer ökar så även aktiviteten hos spelutvecklare och hårdvarutillverkare. Under Game Developer Conference 2016 i mars kommer Microsoft prata specifikt om Directx 12 som företaget menar är en av nycklarna till framtidens gaming med bland annat 4K-upplösning.

Microsoft kommer att hålla en session under GDC2016 i San Francisco som företaget döpt till ”DirectX 12 Advancements” och på scen kommer Microsofts chefsutvecklare Max McMullen prata om utvecklingen inom Directx 12 och vad det nya grafikgränssnittet möjliggör för utvecklare och slutanvändare.

I presentationen för sessionen i GDC-schemat går det att läsa följande information.

”DirectX12 can unlock incredible performance in your games and help you build your content pipelines for the future of gaming (including 4K), which we will demonstrate using real-world examples. We will cover the key concepts to get your existing DirectX Game ported to DirectX 12 and looking great and up and running as quickly as possible.”

Microsoft menar att Directx 12 är en av nycklarna för att öka prestandan i spel och för att leverera framtidens spelupplevelser med bland annat 4K-upplösning. Något som kräver rejäl beräkningskraft där Directx 12 tillsammans med ny kraftfull hårdvara ska vara ett stort steg i rätt riktning.

Fler speltitlar med Directx 12-stöd på väg

Även AMD planerar att prata närmare om Directx 12 under GDC och där kommer företaget berätta mer om sina erfarenheter av att jobba med första generationens Directx 12-titlar. Både sett till vilken funktionalitet som lösgörs och hur man bäst använder sig av dem.

På tal om Directx 12-kompatibla speltitlar har flera utvecklare den senaste månaden gått ut med officiella bekräftelser på titlar som stödjer den nya standarden. Bland dessa finns Fable Legends, Ashes of the Singularity samt Deus Ex: Mankind Divided.

Fable

Även IO Interactive planerar en session på GDC där man inför spelutvecklare och programmerare ska berätta mer om grafikmotorn i spelet Hitman där det i presentationen även nämns information om Directx 12. Vilket indikerar att även Hitman kan bli Directx 12-titel när första delen lanseras 11 mars.

Källa: GDC via Wccftech

Lägsta pris på Prisjakt.nu

8
Leave a Reply

Please Login to comment
8 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
Pettson1MichaelJacksonMorkulGnarfkalsimuc Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Morkul
Medlem
Morkul

Inga DX12 titlar som får mig att att höra på ögonbrynen ännu i alla fall. Men börjar nog bli dags att ta sig en närmare titt på Windows 10 och hur pass mycket av Microsofts övervakning man kan stänga av och om det är vart att ha installerat på någon partition för spelbruk.

Gunnar74
Gäst
Gunnar74

Obegripligt varför folk fortfarande hänger kvar i gamla Windows versioner. Det här snacket om att de skulle samla massa information etc om dig köper jag inte. Möjligen om man är så paranoid att man ryckt TP kabeln för länge sedan. Vår privata info har vi sedan länge rappat rätten till.

Morkul
Medlem
Morkul

[quote name=”Gunnar74″]Obegripligt varför folk fortfarande hänger kvar i gamla Windows versioner. Det här snacket om att de skulle samla massa information etc om dig köper jag inte. Möjligen om man är så paranoid att man ryckt TP kabeln för länge sedan. Vår privata info har vi sedan länge rappat rätten till.[/quote] Själv sitter jag 98% av tiden i Linux, flesta spel fungerar fint där och ända anledningen att installera Windows 10 skulle vara just DX12 men än så länge har det inte funnits några spel marknaden som jag varit intresserad av som utnyttjat DX12. Så varför skulle jag installera Windows… Läs hela »

kalsimuc
Gäst
kalsimuc

[quote name=”Gunnar74″]Obegripligt varför folk fortfarande hänger kvar i gamla Windows versioner. Det här snacket om att de skulle samla massa information etc om dig köper jag inte. Möjligen om man är så paranoid att man ryckt TP kabeln för länge sedan. Vår privata info har vi sedan länge rappat rätten till.[/quote] Bara testa själv med typ med PRTG Network Monitor och Wireshark Så får du se vad det skickar Eller läs typhttp://investmentwatchblog.com/a-traffic-analysis-of-windows-10-2/ http://translate.google.com/translate?prev=/language_tools&u=http%3A%2F%2Faeronet.cz%2Fnews%2Fanalyza-windows-10-ve-svem-principu-jde-o-pouhy-terminal-na-sber-informaci-o-uzivateli-jeho-prstech-ocich-a-hlasu%2F Oftast är gamla versioner mer översiktliga och mer kontroll vad du kan göra.Ju mer du låser fast användarna till olika inställning som inte går att ändra ett… Läs hela »

Gnarf
Gäst
Gnarf

Anti spy beacon, o&o, peerblock etc finns som blockerar å tsr bort telemetri till Microsoft. Du som använder Linux. Vilken Linux och Wine eller? Ge mig exempel på spel du spelar. Frågar därför att jag har lust att testa men är orolig för allt mick mack med saker som inte fungerar.

Morkul
Medlem
Morkul

[quote name=”Gnarf”]Anti spy beacon, o&o, peerblock etc finns som blockerar å tsr bort telemetri till Microsoft. Du som använder Linux. Vilken Linux och Wine eller? Ge mig exempel på spel du spelar. Frågar därför att jag har lust att testa men är orolig för allt mick mack med saker som inte fungerar.[/quote] Jo men kör man ett OS man faktiskt i grunden betalat för, även om uppgraderingen var gratis om även smått påtvingad (för vissa direkt påtvingad) vill man inte hålla på att installera extra program för att slippa bli övervakad. Jag använder flera olika Linux distar, liter beroende på… Läs hela »

MichaelJackson
Gäst
MichaelJackson

Varför köra DX12 när man kan köra Vulcan? Vulcan är crossover och kommer släppas till Win7, Win8, Win10 och Linux. Flera tunga spelutvecklare har sagt att de tycker att Vulcan är tillräckligt, att DX12 inte behövs. DX12 och Vulcan är väldigt tunna drivrutiner, så man får direkt tillgång till hårdvaran utan massa onödiga mellanlager, så det betyder att varken DX12 eller Vulcan tillför direkt något extra. Man kan köra vilket som helst.

Pettson1
Gäst
Pettson1

[quote name=”MichaelJackson”]Varför köra DX12 när man kan köra Vulcan?[/quote] För att du ytterst sällan kan välja vilken API du vill använda – det gör spelutvecklaren, och många ser nog inte direkt syftet med att släppa stöd för mer än en API, det innebär merjobb. (Har pratats länge om att OpenGL skall ersätta DX, och än har det inte direkt hänt. Merparten av spelen som släpps idag använder sig av någon version av DirectX. Om Vulkan lyckas ändra på det återstår att se. Med tanke på hur välpolerat, utbrett och igenkänt DX är i dagsläget kommer många stora spelnamn använda DX12,… Läs hela »