Nätbutiksjätten Amazon blir ny ägare till den omåttligt populära streamingtjänsten Twitch där man i en affär i miljardklassen norpar företaget framför ögonen på bland annat Google. Världens största nätbutik Amazon tar därmed ytterligare ett steg in i på spelmarknaden.

Amazon är inte lika kända för svenska konsumenter men har med sin nätbutik växt sig till en gigant – inte minst i USA. Företaget har under flera år visat sig vara på tårna med ny utveckling där man bland annat tagit fram ett system och teknik för att leverera paket med flygande drönare till stressade kunder. Något som idag endast stoppas av nuvarande luftreglemente i USA.

Under 2014 har Amazon även tagit större kliv in på spelmarknaden genom att lansera spelkonsolen och multimediaenheten Fire TV. Men genom att nu tillkännage köpet av spelstreamingtjänsten Twitch har Amazon visat hur stora ambitioner man faktiskt har för denna marknad.

Amazon-FireAmazon Fire TV agerar även spelkonsol. Bildkälla: TechnoBuffalo

Twitch får behålla sin självständighet

Amazon köper Twitch för motsvarande 6,7 miljarder kronor, vilket är snubblande nära de knappt 7 miljarder kronor som Google nyligen sades vilja lägga på att just köpa Twitch. Vad som tidigare sades vara en närmast färdig affär blev alltså aldrig av och istället är det Amazon som tar den åtråvärda tjänsten under sina vingar, något enligt Twitch vd Emmet Shear var företagets egna önskemål.

”Today, I’m pleased to announce we’ve been acquired by Amazon. We chose Amazon because they believe in our community, they share our values and long-term vision, and they want to help us get there faster. We’re keeping most everything the same: our office, our employees, our brand, and most importantly our independence. But with Amazon’s support we’ll have the resources to bring you an even better Twitch.” skriver Emmet Shear i ett pressmeddelande.

Twitch har idag över 55 miljoner besökare i månaden och strömmar direktsänd video från inte minst datorspelare världen över. Tjänsten har växt lavinartat sedan den startade för 3 år sedan och att få hjälp med sin tillväxt av en stor aktör som Amazon verkar vara vad Twitch letat efter. Varför Twitch valde att acceptera Amazons bud och troligtvis tacka nej till snarlika pengar från Google är inte helt klart. Men mycket tyder på att företaget ville behålla sin självständighet och sitt varumärke, något som ska vara en viktig del i affären med Amazon. Något Google med sitt världskända varumärke Youtube kanske inte varit lika villiga att acceptera.

Källa: Twitch och Amazon

1
Leave a Reply

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Dennis T Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Dennis Tabula
Medlem
Dennis Tabula

Hellre Amazon än Google, faktiskt. Sen är det ju inte fy skam att Amazon har en sjuk serverkapacitet med. Om dom delar med sig av den till Twitch återstår att se. Undrar om Amazon kommer vara lika nitiska med att tysta VOD’s om dom innehåller musik eller liknande som är upphovsrättsskyddat?