I den första delen av en ny artikelserie pratar vi med Inets försäljningschef Peter Kumlin. Vi reder ut hur det är att vara återförsäljare på PC-marknaden, hur det är att sälja till spelentusiaster och hur Inet ser på PC-marknadens framtid. Vi får en liten inblick i hur PC-marknaden mår och vad vi kan komma att se fram emot.

För några år sedan fanns det vissa som påstod att PC-marknaden var på väg utför. Flera företag gjorde sig redo för en framtid av bärbara produkter som snart skulle ta över marknaden och göra gamla datorer till ”lastbilar”. Microsoft gjorde bland annat om ett av väldens mest populära operativsystem med satte fokus på pekskärmar och surfplattor. Nu när det gått ett par år sedan dess har trenden bytt riktning. Analysföretag så som Jon Peddie Research tror bland annat på fortsatt tillväxt i PC-marknaden fram till och med 2017. En stor del av försäljningen kommer fortsätta drivas av datorentusiaster.

”Fortsatt tillväxt i PC-marknaden”

Denna artikel är den första delen i en serie artiklar där vi tar tempen på PC-marknaden och pratar med ledande företag och personer i branschen om datorns framtid.

Vi har pratat med Peter Kumlin som är försäljningschef på Inet om PC-marknadens nutid och framtid. Han jobbar alltså för en återförsäljare som säljer datorer, komponenter, tillbehör och relaterad elektronik men framför allt fokuserar på försäljning till datorentusiaster. Företaget expanderar just nu och öppnar nya butiker runt om i landet.

lf9bl2ndkw0d2z1xbfnf

Hur är det att sälja till spelentusiaster?
Fantastiskt roligt. De är väl insatta i våra produkter och har även har full koll på nyheter, kommande releaser och hela marknaden. Jag hör ofta från våra rådgivare i butikerna hur vetgiriga besökarna är och vilka underbara dialoger som kan uppstå när de diskuterar till exempel prestandaskillnader mellan olika grafikkortsmodeller.

Varför öppnar ni fler butiker?
Vi är helt övertygade om att fler är intresserade av våra erbjudanden. Med fler butiker runt om i landet når vi ut till fler datorentusiaster och även till deras vänner och alla andra som vill dra nytta av vår service. Dessutom med våra fysiska butiker ger vi kunderna möjlighet till att se, känna och klämma på de senaste nyheterna och ge en ännu snabbare och bättre service med tekniker och rådgivare på plats. Butiksöppningar driver försäljning både fysiskt och lika mycket på webben. Det finns en enorm potential i hela Sverige, inte bara i storstadsområdena.

Med fler fysiska butiker, kommer ni behålla ert fokus på spelentusiaster?
Ja definitivt. Vi kommer till och med att öka vårt fokus på spelentusiaster. Med fler fysiska butiker kan vi träffa dem och få direktkontakt när vi arrangerar stora spelevents och kampanjer. Dessutom kommer fler, även på mindre orter, kunna komma in till oss och testa spelnyheter, nya datorer eller prata med våra rådgivare.

Vilken är er största utmaning som återförsäljare av PC-komponenter?
Att ständigt vara på tårna, både med avseende på kunskap, produkter och framför allt service. Vi måste självklart erbjuda de senaste nyheterna till så bra priser som möjligt men vi måste också veta vad vi säljer. En annan viktig faktor är att kunna erbjuda de mest efterfrågade nyheterna. Våra inköpare sliter med sin målsättning att vi alltid ska ha marknadens senaste och hetaste produkter.

Vilka komponenter säljer bäst och vilka drar mest intresse?
Vi säljer mest grafikkort och SSD med lagringsutrymme på 250 GB eller mer. Det blir alltid mycket buzz och rubriker när det släpps nya modeller med just SSD diskar och grafikkort. Nya Raspberry Pi 2 som precis släpptes är också en riktig storsäljare, vi har redan sålt över 1000 exemplar.

Vad är trenden när det kommer till färdigbyggda stationära speldatorer och egenbyggda system? Hur har förhållandet mellan dessa ändrats genom åren?
Vi säljer otroligt mycket komponenter till alla som bygger och fixar med sina datorer. Allt från tysta mediasystem till Hardcore gaming. Den produktgrupp som ökat mest de senaste åren är våra färdigbyggda speldatorer. De levereras startklara och är skräddarsydda för att passa alla från den nyinvigde till den mest kräsna gamern.

Vad tror du är det viktigaste för er för att driva PC- och komponentmarknaden framåt de kommande åren?
Inet expanderar intensivt just nu. Vi ligger i startblocken för den nya butiken i Barkarby och innan året är slut ska vi ha öppnat minst en butik till. Tillgängligheten med fler fysiska butiker, på nätet och via kundtjänst är otroligt viktiga delar i vår tillväxtstrategi. Tittar vi på komponentmarknaden så är det prestandakrävande spel och 4K som kommer att driva försäljningen mest.

Hur har PC-marknaden utvecklats de senaste åren från ert perspektiv?
Vi har märkt av en markant ökning av efterfrågan av kringerbjudanden. Många vill ha hjälp med datorinstallationer, både i butik men även att vi i hemmen installerar nyinköpta datorer, routers eller hjälper till med nätverkslösningar. Vi märker också en ökad efterfrågan på spelprodukter, allt från färdiga konfigurationer till tangentbord, möss och headsets.

Hur ser ni på PC-marknadens framtid?
Med ett stort mått optimism. Att vi väljer att öppna nya butiker och har högt ställda mål för framtiden talar för sig själv. Vi tror på PCn.

 

Nu har vi fått en bild av hur en svensk återförsäljare tänker kring PC-marknaden och dess framtid. I nästa del av artikelserien intervjuar vi en representant från en tillverkare av PC-komponenter.

Relaterade artiklar:

Subscribe
Notifiera vid
1 Comment
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
BenganK
BenganK
9 Årtal sedan

Peter Kumlin e spel-GUD! long live Kumme!