Att teckna ett mobilabonnemang idag brukar vara synonymt med en bindningstid på 24 månader, vilket innebär att de flesta kunder har minimal möjlighet till att ändra sina villkor under den tiden. Nu går operatören Tele2 emot strömmen och väljer att slopa bindningstiden på samtliga abonnemang.

Bindningstiden hos en teleoperatör tjänar flera syften. För operatörens del säkrar det en inkomstkälla under en tid och gör det mer troligt att kunden kommer stanna kvar även när bindningstiden löper ut (många väljer hellre att förlänga sitt abonnemang än att ”krångla” med ett operatörsbyte). För kundens del innebär det möjligheten att få rabatt på en delbetalad mobiltelefon som bakas in i abonnemanget.

Allt fler har dock visat missnöjde för bindningstiden och den minskade flexibilitet som det innebär. Den vanligaste bindningstiden är på 24 månader, och under den perioden kan både inkomst och behov förändras markant. De flesta operatörer erbjuder obundna abonnemang, men dessa marknadsförs sällan eller aldrig utåt mot kunderna.

”Det är omodernt att låsa in en kund i 24 månader med små möjligheter till förändringar. Nu ändrar vi på det för att göra våra kunder på riktigt nöjda, genom slopad bindningstid, mer frihet och större möjlighet att själva anpassa våra tjänster efter sina mobilvanor.”
– Thomas Ekman, VD Tele2

Tele2 väljer nu att att gå emot strömmen och tar bort alla sina bundna abonnemang ur sortimentet. Alla nytecknade abonnemang kommer istället vara obundna och kommer kunna köpas i två modeller, ett med fast kostnad och ett med rörlig. Tanken är att kunderna själva ska kunna välja vilka taxor de har i abonnemanget baserat på hur mycket de ringer, SMSar och surfar varje månad.

Abonnemang och telefonköp separeras

Det innebär att mobiltelefoner inte längre rabatteras som tidigare och att köpet av mobiltelefon blir separerat från abonnemanget. Kunden kan välja att antingen köpa telefonen direkt eller lägga upp en avbetalning på 6, 12 eller 24 månader. Tele2 menar att detta innebär att telefonens kostnad blir något högre, men att det i sin tur vägs upp av de billigare abonnemangstaxorna.

Samtidigt kortas uppsägningstiden ner till en månad från tidigare tre månader vilket innebär att uppsägning eller operatörsbyte blir betydligt mindre krångligt. Målet med satsningen, som kallas Tele2.0, ska vara att ingen ska behöva sitta fast i en prisplan längre än nödvändigt.

Nappar konkurrenterna på betet?

Existerande kunder som fortfarande har bindningstid kan fortsätta använda sina gamla prisplaner och abonnemang, eller välja att byta till den nya prisplanen. Då behålls bindningstiden tills den löper ut för att betala av den nuvarande mobiltelefonen, men med de nya trafiktaxorna.

Det blir nu intressant att se hur gensvaret från övriga operatörer blir, då efterfrågan på obundna abonnemang ökar och Tele2 hittills tycks ha fått god respons på sin nya modell. Vad tycker ni läsare – har ni hellre ett obundet abonnemang eller en rabatterad telefon?

Läs mer på Tele2.se


Relaterade artiklar

2
Leave a Reply

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Marquzz Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem
WIRN

Marknadsavdelningen på Tele2 måste mysa ny. Typ all svensk media har rapporterat om detta, till och med DN. Smart drag!

Marquzz
Medlem
Marquzz

Skönt att ha telefon från jobbet och slippa allt sånt här. Har inte haft privat abonnemang sen typ 2006.