Sony är efter Oculus VR ett av de företag som verkligen visat framfötterna när det gäller virtuell verklighet och teknikjätten har minsann stora förhoppningar på tekniken och sitt eget VR-headset Project Morpheus. Sony jämför VR-teknikens mottagande med hur revolutionerande det var när vi först fick höra ljud i filmer.

Troligtvis är det ganska få av er läsare som kan relatera till stumfilmer och den tekniska revolution som ljudfilmen innebar men det är åtminstone en jämförelse som Sony vill dra när man pratar om virtuell verklighet och dess inverkan på marknaden.

Virtuell verklighet och så kallade VR-headsets får allt mer uppmärksamhet och även om många är lyriska över tekniken som låter användare sjunka in i en digital verklighet finns det även de som är mindre imponerade och snarare motsätter sig tekniken. Detta är något Dave Ranyard, utvecklare av Sonys VR-headset Project Morpheus, ser som en typisk utveckling när man pratar om nya tekniska framsteg inom underhållningsindustrin.

ps4morpheus2
Det är fortfarande oklart när Sony lanserar Project Morpheus på konsumentmarknaden.

Dave Raynard ser VR och Project Morpheus som en revolutionerande teknik och menar att det kan jämföras med introduktionen av TV och ljud i filmer, idag självklara tekniker som inledningsvis möttes med skepcism. 

Samtidigt påpekar Raynard att det inte finns någon standard inom VR ännu och att detta är något som kommer växa fram allt eftersom, vilket också kommer ge mer tydliga användningsområden och större acceptans.

Relaterade artiklar

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid