I och med att Oculus Rifts utvecklarkit använder sig av Samsungs AMOLED-panel direkt hämtad från en Galaxy Note 3 så är det inte otänkbart att dessa två produkter kan gå hand i hand när det kommer till skärmutveckling. Nu viskas det om nästa generations Note-skärm, en AMOLED-panel med 4K-upplösning och 746 ppi.

Samsungs nya entusiasttelefon Note 4 är knappt ute på markanden, men det har redan börjat viskas om den skärm som kan komma att användas i nästa generations Note-telefon, som bör hitta ut på markanden under hösten 2015. Det rapporterar Phonearena, som ska ha mottagit tips om just en sådan panel.

Det ska röra sig om en Super AMOLED-panel på 5,9 tum med 3 840 x 2 160 pixlar, vilket motsvarar en pixeltäthet på 746 (!) pixlar per tum. Enligt källan ska skärmen även använda sig av en ”diamond”-matris snarare än en vanlig pixelmatris. Antagligen är detta en fråga om hur Samsung arrangerat subpixlarna i varje pixel snarare än hur de faktiska pixlarna är placerade, och oavsett vilket så bör det inte göra sig påminnt för blotta ögat vid så här höga upplösningar.

samsung-display-slide-1

Utöver användning i Galaxy Note 5 kan vi även spekulera kring huruvida den nya skärmen kommer hitta ett hem i en kommande version av VR-glasögonen Oculus Rift. Oculus har tidigare använt sig av Super AMOLED-paneler från Samsung i prototypen Crystal Cove och utvecklarkitet DK2, bland annat för Samsung-panelernas snabba responstid.

Med det i åtanke kan vi mycket väl tänka oss att en kommande variant av Oculus Rift utrustas med just den här panelen. Antingen kan den implementeras direkt i den kommande konsumentvarianten (som förväntas få kodnamnet CV1), alternativt i en ny generation av utvecklarkit, medan konsumentvarianten sålänge utrustas med den 2 560 x 1 440-panel som sitter i Samsung Galaxy Note 4.

Förutsatt att responstiden och uppdateringsfrekvensen kan hållas i schack i den nya panelen bör den bli en lämplig uppgradering för Oculus Rift – vi hoppas på att få höra mer om den saken under de kommande månaderna.

Källa: Phonearena


Relaterade artiklar

4
Leave a Reply

Please Login to comment
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Anton KarmehedKiske Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem
Arne Berg

Borde vara lätt att fixa 8k skärmar dom behöver ju inte vara stora & som jag förstått saker så är bekymmret att göra stora skärmar till vettigt pris,(därav satsning på fjoll med mobiltelefoner istället för stora riktiga skärmar,dom tjänar bättre på att göra många små än få stora) så små 8k skärmar till occulus då börjar vi prata

Anton Karmehed
Admin

[quote name=”Ase”]Borde vara lätt att fixa 8k skärmar dom behöver ju inte vara stora & som jag förstått saker så är bekymmret att göra stora skärmar till vettigt pris,(därav satsning på fjoll med mobiltelefoner istället för stora riktiga skärmar,dom tjänar bättre på att göra många små än få stora) så små 8k skärmar till occulus då börjar vi prata[/quote]Det finns fortfarande inga skärmar med 8K-upplösning i någon storlek – om vi pratar på konsumentmarknaden. Så kostnaden för en sådan skärm hade blivit ganska saftig, oavsett storlek. Men det största problemet är nästan hur man ska driva spel i en sådan… Läs hela »

Kiske
Gäst
Kiske

Hoppas de äntligen löser de OR’s största brist enligt min mening.
En 4k-skärm är det absolut minsta som behövs.

8K får vi nog vänta ett tag på, det krävs enormt kraftfull drivkrets för att köra en sån skärm, alltså drivkrets inte GPU. Tror det ligger 5 år in i framtiden att få in det i ett par vr-glasögon.

Anton Karmehed
Admin

[quote name=”Kiske”]Hoppas de äntligen löser de OR’s största brist enligt min mening.En 4k-skärm är det absolut minsta som behövs. 8K får vi nog vänta ett tag på, det krävs enormt kraftfull drivkrets för att köra en sån skärm, alltså drivkrets inte GPU. Tror det ligger 5 år in i framtiden att få in det i ett par vr-glasögon.[/quote]Kan bara hålla med Kiske. Jag har testat alla modeller av Oculus Rift förutom senaste modellen och även om de blivit mycket bättre är det fortfarande upplösningen som är den största begränsningen imo.Ska bli riktigt intressant att se hur mycket screen door effect… Läs hela »