Ultrahd och 4K-upplösning är en teknik som fortfarande kämpar med att få rejält fotfäste på marknaden. Men redan idag pratas det om nästa generations upplösningar och nu har även grafikkortstillverkarna AMD och Nvidia gett sin syn på saken. Effekten av 8K-upplösning ses som närmast perfektion, men det är samtidigt en stor utmaning.

Medan skärmar med 4K-upplösning på 3 840 x 2 160 pixlar börjar bli allt vanliga finns det fortfarande barnsjukdomar och i tekniken. Nya specifikationer och lösningar för att effektivisera användandet av den väl tilltagna upplösningen är på väg ut på marknaden där vi bland annat väntar på ett bredare stöd för HDMI 2.0 i grafikkort och nästa generations skärmar.

Medan det saknas nämnvärda videomaterial för att utnyttja 4K-upplösningen på TV-apparater har PC och spelmarknaden andra problem. Prestandan som krävs för att driva spel i en 4K-upplösning är inte att leka med och ofta krävs det två eller flera kraftfulla grafikkretsar för att både aktivera fina grafikinställningar och bibehålla en bra spelupplevelse.

PALto8KresolutionTable

Samtidigt som AMD och Nvidia driver på utvecklingen av sina grafikkretsar och optimerar för 4K-upplösning har företagen börjat snegla mer mot nästa generations upplösning – 8K. Här pratar vi hissnande 7 680 x 4 320 pixlar och totalt fyra gånger fler pixlar än i den redan krävande 4K-upplösningen. I teorin skulle det alltså krävas 4 gånger så hög GPU-prestanda för att driva ett spel i 8K-upplösning som om samma titel skulle spelas i 4K-upplösning.

”8K-upplösning är närmast perfektion”

Enligt kinesiska Expreview har nu AMD och Nvidia ventilerat lite åsikter kring arbetet med 8K-prototyper där man först konstaterar att upplevelsen man får av denna fantastisk höga upplösning är så nära ”perfektion” man kan komma. Något vi i redaktionen också påpekat flera gånger under de tillfällen vi fått vila ögonen på dessa högupplösta skärmprototyper.

”En stor utmaning”

I samma andetag framkommer det däremot flera problem och utmaningar som måste lösas innan 8K kan bli en verklighet på skrivbordet.

Förutom att det idag inte finns några grafikkort som kan driva spel i en upplösning på 7 680 x 4 320 pixlar vid vettig prestanda kommer det krävas nya lösningar för att ens leverera bild till en skärm med 8K-upplösning. Redan idag kämpar Displayport och HDMI-gränssnitten för att leverera 4K-upplösning vid 60 hertz och för att ta steget till 8K kommer det krävas troligtvis inte bara en ny generations grafikkretsar utan även flera av dem.

GTX_970_SLI_01

Två separata grafikkort skulle troligtvis behöva kopplas individuellt till samma skärm genom två separata bildanslutningar. Skärmen och renderingen av bilden skulle sedan hanteras som 4 separata Ultrahd-skärmar, sammanfogade till en stor 8K-bild.

Som vi nämnt i tidigare reportage om 8K är det en upplösning som ger närmast 3D-känsla på grund av sina höga pixeldensitet, men som väntat kommer den häftiga bildupplevelsen med en kostnad. Positivt är åtminstone att både AMD och Nvidia redan kikar närmare på hur den tekniska biten ska lösas.

Relaterade artiklar:

Subscribe
Notifiera vid
4 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Tellus82
Tellus82
9 Årtal sedan

Lite mer än 16 gånger så många pixlar som 1080p, kommer dröja ett tag innan det används till spel, då är väl utvecklingen på voxelbelysning & mer naturtrogen grafik betydligt mer givande & det redan idag.

Tobberian
Tobberian
9 Årtal sedan

Typ 3 graffe-gen fram för 8k med 1 kort.

(ot)
1080p -”Japp [b]3D-Pop[/b] med dessa nya klarare färger” (snarare felpassad gamut).

8K -”Japp 3D-känsla”. 😉 :-*

flopper
flopper
9 Årtal sedan

ser fram emot att få en 8k skärm att recensera. 🙂
tidsram för mer mainstream 8k?

S0urcerr0R
S0urcerr0R
9 Årtal sedan

Börjar bli dags för nyheter som denna att göra entre:
https://www.nordichardware.se/swforum/arkiverade-nyheter/86611-intel-utvecklar-str%F6msn%E5l-transistor.html
Skulle ske mellan 2015-2020 att dessa Indium Antimonide transistorer skulle dyka upp