Verklighetsförstärkande glasögon, eller AR-glasögon, är en teknik vi blivit lovade ska slå igenom på marknaden på allvar om några år, och låta oss se digital information ovanpå synfältet och vår vanliga bild av omgivningen. På MWC 2014 testar vi Fujitsus lösning, som vägleder oss genom en nätverksinstallation.

Fujitsu är en av många tillverkare som satsar på AR-glasögon, och vi fick tillfälle att testa en av tillverkarens prototyper på MWC 2014. Produkten består helt enkelt av ett par glasögon med inbyggda skärmar och en kamera, som analyserar vad du har framför dig, processerar den informationen digitalt och renderar en bild på skärmarna som hamnar ovanpå synfältet.

Fujitsus lösning använder sig även av en slags handmonterad NFC-sensor som kan läsa av NFC-chip i diverse föremål och på så sätt identifiera dem och visa information om dem på skärmen. På det sättet fick vi testa att genomföra en nätverksinstallation på mässgolvet. Tanken är att AR ska kunna vara ett smidigt verktyg både för tekniker och konsumenter.

Glasögonen vi fick testa är en två år gammal prototyp, och Fujitsu utlovar att den moderna versionen av glasögonen är mycket mer slimmad och har kameror och skärmar inbyggda direkt i glasögonen. När vi kan tänkas se det i en konsumentprodukt är fortfarande oklart.


Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid