Mot slutet av 1990-talet
lanserades Razerserien. En serie möss som var helt tillägnad datorspelande
individer där ute. Med en plåtlåda liknande en kakburk levererades
en strömlinjeformad skapelse där knapparna var helt unika då
de täckte halva längden av produkten.
Något som förvånade de flesta därute att var det att Kärna
(skaparna av Razerserien) valde att använda sig av den föråldrade,
stenåldersteknik med en muskula istället för dagens framåtgående
teknik med optisk avläsning av underlaget.

Något som
ökade Razerns chanser till framgång var anpassningen till både
höger- och vänsterhänta användare. Kärna satsade
stort på att få ut världens ledande spelmöss. Men något
gick fel. Kvalitén var bitvis usel och försäljningen dalade
med den. Produkterna var för dyra för den möda man hade med bristande
material samt lösa delar. Företaget gick i konkurs några månader
efter det att mössen släppts och fiaskot var givet.

Men nu är
så Kärna tillbaka med en ny tappning av denna serie möss, denna
gång med Terratec i ryggen. Razer Boomslang är alltså tillbaka
och frågan är vad som hänt sen sist.


Specifikationer: Razer Boomslang 2100
Interface:
USB / PS2
Avläsningsteknik:
Kula
DPI:
2100
Antal knappar:
5 st inkl mushjul
Handfattning:
Vänster / Höger
Kabellängd:
2 m
Mac kompatibel:
Ja
Pris:
~700 kr

Mystify Razer
Boomslang 2100 använder sig av USB-interfacet för att kopplas till
datorn men med musen följer också en PS2-adapter för den som
gillar PS2-kontakten bättre eller helt enkelt inte har några USB-kontakter
lediga på sin dator. Vidare har Razer-serien alltid utmärkt sig på
så sätt att man stoltserat med höga DPI-värde (dots per
inch, hur många gånger den registrerar rörelser per tum), och
namnet på musen står också i direkt relation med det specificerade
DPI-värdet. Mystify Razer Boomslang 2100 har således 2100DPI vilket
är mycket högt och märks på så vis att man får
högre precision i Windows och applikationer såsom spel och bildredigeringsprogram
om man jämför med en vanlig kulmus.

De som klarar sig
med en sladd på två meter klarar sig nog lika bra med de fem knappar
som finns inom hela Razerserien, de två gigantiska frontknapparna täcker
mer än hälften av musens längd och två knappar är
symmetriskt placerade på vardera sida om musen. Denna kombination av knappar
återfinns bland annat på en av de mest populära spelmusen i
dagens läge, Microsoft Intellimouse Explorer 3.0. Med knapparna följs
en symmetrisk design (vänsterdelen och högerdelen av musen är
identiskt lika fast spegelvänt förstås) som gör att både
vänsterhänta och högerhänta personer kommer kunna använda
denna mus vilket bör glädja den minoritet av vänsterfattade personer
därute som söker en bra mus för spel, för som vi vet skapas
inte många möss med den egenskapen då företagen specialdesignar
sina möss för högerhänta då spelaren därute kräver
mycket av sin mus.


I Razer Boomslang 2100 ser vi den sedvanliga kulan som präglar denna mus. Huruvida detta är ett smart val eller inte återstår att se.

Pris / Tillgänglighet

Priset på
en mus inom Razerserien har alltid varit högt satt, upp till ett tusen
kronor för 2000-modellen som släpptes i förra året och
2100-modellen är inget undantag då den kostar hiskeliga 700 kronor
vilket är i högsta laget för ett pekdon som saknar något
extra tillbehör som kan få det hela att vara värt sina pengar.
Att den är av hög kvalitet, sett till vad som annars finns därute,
kan inte väga upp detta enligt mig. Att den däremot är anpassad
för både höger- samt vänsterhänta gör att vi
får den situationen att den kan vara ett bra alternativ främst för
vänsterhänta som vill ha en bättre mus då marknaden för
de är minst sagt minimalistisk. Givetvis finns även en marknad för
oss högerhänta här ute på marknaden, läs dock vidare
för att reda på varför den inte kommer slå bland oss.

Razer-serien har
alltid varit svår att få tag på då den inte säljs
hos vanliga återförsäljare som OnOff, Siba och Elgiganten. Du
hittar den närmast på Åhléns och ett antal internetbutiker
där ute på nätet.


Hela Razer Boomslang-serien
är likadant designade, så liksom föregångarna i serien
har vi här en skapelse med en rundad bakdel och två gigantiska knappar,
vilka täcker mer än hälften av musens längd. Detta tillsammans
med den låga profilen blir i min mening en oerhört snygg mus som
med lätthet skulle kamma hem ett pris för "snyggast utformade
mus" om ett sådant skulle finnas. Så har det alltid varit med
Razer-serien och man skulle lätt kunna tro att det skulle förbli så
även i framtuden. Men det cirkulerar koncept bilder på nätet
som ska föreställa en ny mus från Kärna kallad Mamba (som det ryktats om under ett flertal år), jag
har dock inte lyckats få detta bekräftat men på Razers forum
kan vi läsa att det rör sig om en kulmus anpassad för högerhänta,
alltså med en helt ny design.

Färgschemat
man valt att använda till Mystify Razer Boomslang 2100 är helsvart,
svarta knappar, svart hölje och en svart kula vilket kan ses som ett tråkigt
val av färger. Sanningen att säga är ger detta ett tråkigare
men även plastigare intryck av musen gentemot sin föregångare
Razer Boomslang 2000, som ni kan se på bilderna går i ett halvgenomskinligt
och slemgrönt tema. Den plastigare tonen leder minst sagt till en mer budgetkänsla
än föregångaren, men det är ändå inte samma
låga budgetkänsla som i t.ex. Microsoft Intellimouse Explorer 3.0.
Så lågt ska vi inte sjunka och så långt sjunker inte
heller Mystify Razer Boomslang 2100, det är bara det att den i konkurrens
mot sin föregångare bleknar en aning.

Razer 2000 sedd från sidan
Razer 2000 sedd ovanifrån
Razer 2100 sedd ovanifrån

Jag får den
känslan att designen gått före ergonomin i många fall
där man hellre sett att musens designers lagt ner vikt på en greppvänlig
mus hellre än en som ser fin ut på hyllan. Det är flera utomstående
testare som klagat över att musens låga profil ställer till
en hel del problem då man inte får något riktigt grepp om
pekdonet i fråga. Som det är nu ligger handen slätt över
muskroppen och ner över de gigantiska knappar som täcker halva längden
och som mynnar ut nästan i kontakt med musmattan. Designen går alltså
från en högre bakkropp och sluttar mer och mer ju närmare knapparnas ände
du kommer. Det är detta jag menar med att handen ligger slätt över
musen, då jag hellre sett att den varit mer regnbågsformad sedd
från sidan vilket Microsoft Intellimouse Explorer 3.0 och deras största
konkurrent Logitech MX500 har, med en form där musens högsta punkt
ligger centrerad vilket är skönt att gropa sin hand efter.
Som det är nu med hela Razer-serien faktiskt, så ligger den inte
alls optimalt i handen vilket många klagat över. Det leder till att
man ofta i krisiga situationer i ditt favoritspel tänker mer på om
musen är bra eller inte snarare än om du kommer vinna eller ej. Enligt
min mening är det inte värt att använda en mus som man tänker
på medan man nyttjar den, en bra mus glömmer man bort i all hast
då den skall ligga skönt i handen. Nu är det inte sagt att alla
skulle ha problem med utformningen, men många har det vilket vi ofta hör
på forum och vänner som testat den.

Razer
2000
Razer 2100/2000 sedda från sidan
Razer 2100/2000 sedda från sidan

De två sidoknapparna
använder du tumme och lillfinger till, men de skåror som är
ämnade dessa knappar är för små för att passa personer
med normallånga fingrar, så som det nu är vet jag inte hur
jag bör anpassa mina fingrar utefter dessa utgröpningar. Antingen
lägger jag de raklånga utefter musens sidor, men missar de två
extra knapparna, eller så lägger jag fingrarna i urgröpningarna
men mister komforten, det är i vilket fall som helst inte skönt att
behöver tänka på hur man lägger fingrarna, så vi
hade hellre sett att man gjort dessa gropar än större och längre.

Att man anpassat
musen för både höger- samt vänsterhänta gör att
vi får en knapp till lillfingret som är svår att trycka in,
detta enligt både testaren i fråga och utomstående testare.
Det är svårt att få kraft i lillfingret till att trycka in
den knapp som är klart trögare än nödvändigt. Men eftersom
både höger- och vänsterhänta ska kunna njuta av denna mus
har det fått sätta sitt pris till som vi just anmärkt på.

Razer 2100 sedd ovanifrån
Razer 2000 sedd ovanifrån
Razer 2100 samt 2000

Något annat
som stör flytet är enligt min mening den lite högre vikten på
Boomslang 2100 gentemot sin kanske värsta konkurrent Microsoft Intellimouse Explorer
3.0. Då man inte riktigt får grepp om musen kan det med en högre
vikt dessutom leda till att musen blir mer "stillaliggande", på
så sätt att det är mer ansträngande att dra den från
sida till sida vilket jag mer än väl märkt av i de spel jag testade
musen med. Det beror även på att jag inte får något riktigt
grepp runt musen då man mest pressar den mot musmattan istället för
att lyfta den mellan varje drag. För mig personligen ledde detta till att
jag faktiskt inte kunde rotera musen 180grader snabbare än vad jag kan
med min Microsoft Intellimouse Explorer 3.0.

Den högre
vikten leder dock till ett mer lyxigt intryck och mer kvalitativt, speciellt
om man jämför med 3.0:an då den är ytterst lätt och
där budgetkänslan är påtaglig. Dock föredrar jag en
billig, plastig och lätt mus som är enkel att använda och som
ligger skönt i handen än en som är mer påkostad materialmässigt
och har en högre vikt men som i min mening inte alls lämpar sig bra
för spel och andra applikationer där man använder musen frekvent.

Här skulle vi gärna se en längre urgröpning kring knappen, då utformningen inte är optimal, ergonomiskt sett.

Något som
irriterade mig på den gamla Razer Boomslang 2000modellen var att mussladden
var oerhört hård. Jag som sitter en aning trångt till stöter
ihop sladden med andra objekt vilket är irriterande och svårt att
förklara. Nu har vi dock en mjuk sladd som viker sig lättare runt
cola-burkar annat som kan tänkas ligga i vägen. Detta är en smart
förbättring enligt min mening, och som jag tror många håller
med mig om.

Vi har alltså
sett fördelarna och nackdelarna med hela Razer-seriens formgivning. Det
är som vi tidigare läste en mus att antingen älska eller hata,
antingen gillar du den eller så gör du det inte. Det största
problemet jag personligen hade med musen var den låga profilen samt de
tunna urgröpningarna som finns att placera lillfinger och tumme i.


Mjukvaran som följer
med Mystify Razer Boomslang 2100 är likadant utformad som tidigare versioner,
med andra ord är det föredömligt enkelt att navigera sig med
detta system. Det första vi möts av är det vi säkerligen
kommer att börja pilla med, inställningar för känsligheten
på muspekaren. Härifrån kan du även gå vidare och
göra separata inställningar av känsligheten för var och
en av de två axlarna, X-ledet och Y-ledet med andra ord.

Det bästa
med det hela måste ändå vara att du kan ställa in så
att du på förslagsvis en av sidoknapparna trycker in den samtidigt
som du använder scrollen för att bestämma känslighet, tänk
dig själv att mitt i en syssla vill ändra känsligheten, då
är detta verktyget för dig. Tragiskt nog får det sina bieffekter,
man får helt enkelt ta och välja bort sina fram- och bakbläddringsknappar
som är mycket vanebildande och användbara när du surfar på
internet. Jag hade föredragit ett alternativ där vi använder
sidoknapparna som vanligt tills vi trycker in de och använder scrollen,
det skulle fungera och är något som bör tänkas på
inför framtiden.

Under fliken "scroll wheel" finnes givetvis alternativen för
scroll-hjulet. Här finns inte mycket att ställa in utan det handlar
om att du ska ställa in känsligheten på ditt scrollhjul helt
enkelt, hur många rader som din dator kommer att scrolla ner när
du rullar med ditt scroll-hjul.


Razerns
mjukvara…


och lite mer…

och
givetvis…. mer.

Sist men inte
minst har i fliken "buttons" där vi hittar allt i hur vi konfigurerar
knapparna så att de passar just dina behov. Allt är logiskt uppbyggt
så det borde inte vara några problem med konfigurationen här,
inte ens för nybörjaren. Den sista fliken "PS2Flex" får
vi överhuvudtaget inte att fungera så den låter vi bli att
skriva dit, om ni vet hur man gör får ni gärna dra ett mail
till mig och förklara.

Det är inte
mycket tillbehör som följer med denna mus, vilket kan anses lite underligt
med tanke på det höga priset. Den medföljande PS2-adaptern som
följer med ska vi vara glada över, men det är snarare ett standardtillbehör
nu för tiden då de flesta möss levereras med USB-kontakt. Att
då kunna koppla ihop musen till en PS2-kontakt finns det flera fördelar
med, om du nu sitter på för få USB portar till din dator, om
du har en äldre dator som inte stödjer USB eller av den enkla anledningen
att du tycker att PS2-porten är bättre.
Ja detta är det enda som följer med, man har till och med slopat den
kakburk som följde med i tidigare serier, vilket var en trevlig detalj till en speciell produkt. Men vi bör ha
i åtanke att priset skulle stiga i höjden ytterligare om man valt
denna lösning, så vi bör vara glada ändå.

En föredömligt
enkel mjukvara har vi som sagt testat vilket även är ett kännetecken
för Razer-serien. Vi har alla inställningar nära till hands.


Att Kärna
valt att fortsätta med sin kulserie är för mig oförståeligt,
det finns inga egentliga fördelar med kula gentemot optik vilket kom att
visa sig mer än väl i användningen av Boomslang 2100. Det man kanske oroas
mest över är städningen av rullarna som måste ske med jämna
mellanrum, för hur irriterande är det inte när musen helt plötsligt
tappar sin precision mitt under ett spel då rullarna samlat smuts? Detta
är ju något som kan gå en på nerverna.

Något annat
som kulmöss berikats med som kan te sig aningen frustrerande är då
du drar musen snabbt från ena sidan till den andra och själva muskulan
fortsätter att snurra i sitt bo efter att du lyft musen. I en hektisk strid
i ditt favoritspel kan detta förstöra mycket då muspekaren fortsätter
att röra sig även när du inte vill att så ska ske. Det
här var ett problem som Razer Boomslang 2000 drogs med, och Mystify Razer
Boomslang 2100 är inget undantag, dock har jag märkt att det inte
sker lika ofta på 2100-modellen vilket givetvis är glädjande.

Nu på sluttampen
har vi fått känna på kulans kanske allra största problem,
den är bra mycket mer känslig för stötar än en optisk
mus. Det finns helt enkelt fler ömtåliga delar som kan gå sönder.
Efter ett frustrerande arbetande slog jag musen hårt mot min Steelpad
4S (gjord i aluminium) och såg att rullarna, som tar emot kulans rörelser,
lossnade ur sina spår. (Det bör tilläggas att musmattan befann
sig i en mjuk säng som bör dämpat smällen rätt rejält)
Efter en hel del meckandes med musen lyckas jag sätta tillbaka spolarna
där de ska vara. Dock uppstår ett smärre problem då den
inte fungerade tillfredställande, spolarna verkade vara trasiga. Efter
någon timmes underhållande pillande lyckas jag ordna det hela genom
att byta plats på de båda spolarna, då den ena verkade ha
tappat kontakten med musens kula. Jag står helt oförstående
inför detta då spolarna är identiskta, men lycklig som jag
är sätter jag tillbaka alla delar igen och kan fortsätta arbeta.

Det första
jag upptäckte med allt meckande är hur oerhört svårt det
är att komma åt innandömet på musen då skruvarna
sitter på ställen där man helst inte rör de. Den ena skruven
sitter i kulhuset, den var relativt lätt att hitta medan de två främre
skruvarna sitter under de mjuka plattor som musen glider på. För
att komma åt skruvarna måste man alltså förstöra
musens "glidmedel" vilket gör att många sannerligen kommer
att hålla sig borta från att försöka skriva upp sin Razer.
Iof försvinner garantin om man skruvar upp skalet, men för de som
inte bryr sig om garantin och vill sätta in lysdioder, optik eller kanske
modda de analoga delarna kan detta ses som ett litet hinder.

Annars har denna
mus en aning hög känslighet när man ska använda den, vilket
jag har svårt att anpassa mig till. Att sänka känsligheten är
för mig inget alternativ, då jag tycker att man tappar den fina precision
som musen har och pekaren fryser fast i stunder då man drar musen sakta.
Vad detta beror på har jag ingen aning om, men att det är ett klart
minus är inte att diskutera om. Om det har med själva kultekniken
att göra vet jag inte, då det inte finns andra kulmöss med så
hög DPI att jämföra med.

För mig är
det väldigt ansträngande att använda en Razer Mystify Boomslang
2100 då utformningen inte alls passar mig, att man sen har en mycket hög
känslighet gör att den utmärkta precisionen som utvecklarna Kärna
skryter med, inte alls finns. Detta är givetvis mitt eget tyckande, men
jag har fler utomstående testare som sagt samma sak vilket bör styrka
att detta är en mus man absolut bör testa innan man luftar plånboken.

Det är alltså
inte världens enklaste uppgift att handskas med en Mystify Razer Boomslang
2100 då man får vara en aning försiktig med de mekaniska delarna.
De går lätt sönder och jag frågar mig om man verkligen
ordnat alla kvalitetsbrister som man säger sig ha, för efter ett smärre
slag mot musmattan bör inte en mus i 700kronorsklassen gå sönder.
Speciellt inte då musen är anpassad till en målgrupp där
frustrationer kan gå ut över övrig hårdvara, såsom
möss.


Att Kärna,
i och med sponsorn Terratec, åter är på marknaden med sina
spelinriktade möss får ses som ett gott tecken då man har ordnat
till de flesta kvalitetsbrister som föregångarna Razer Boomslang
1000 samt 2000 drogs med. Över 200 fel har man lyckats letat fram och fixat
till för att göra livet enklare för musens användare. Tyvärr
så har man inte eliminerat alla kvalitetsbrister sedan de förra versionerna
av Razer Boomslang, något vi blev uppmärksammade på under recensionens
gång. Kvalitetsproblem på en mus för 700kr är i vår
mening inte acceptabelt.

Om Kärna inte lyssnat till den stora massan, som med tidigare versioner beklagade sig över formgivningen, vet vi inte. Men sanningen att säga är de identiskt lika då det inte skiljer mössen i serien någonting sett till formgivningen, utan skillnaden ligger i tekniken de använder sig av. Men inte ens sett till tekniken finns det några större anledningar till att byta från en äldre variant enligt min mening. Musens DPI ligger fortfarande högre än alla andra kulmöss därute och har med Mystify Razer Boomslang 2100 höjts till hela 2100 DPI ( dots per inch, hur många gånger den registrerar rörelser per tum) där slutet på namnet i denna serie visar just hur många DPI musen ifråga klarar av. Att man nu får ut hela 2100DPI är inget att exalteras över, då skillnaden mellan 2000DPI (som den ena föregångaren hade) och 2100DPI (som testlabbet lagt vantarna på) inte är märkbar. Det är troligtvis den höga DPI:n som musen kör i som skapar den oerhört höga sensitiviteten man får i Windows och som är svår att ställa ner då man tappar den höga precisionen och muspekare verkar fastna vid mindre rörelser.

Huruvida man tänkt sig att muskulan skall kunna ersätta en optisk teknik är för mig ett olösligt mysterium då optiken idag gått så långt att det egentligen inte finns någon anledning till att använda muskula. Och det finns fortfarande många nackdelar med kultekniken. Allt från mekaniska delar som går sönder till att rengöring av kulans rullar.
Det är nog egentligen bara de som hävdar att de inte kan spela med optisk mus som kan tänkas behöva kula, men de är mycket få till antalet och blir färre ju längre tiden går. Att man till detta höga pris kör med så pass gammal teknik är ett olösligt mysterium då optiken alltså har klara fördelar.

Men om du ändå
har gott om pengar över kan detta vara ett alternativ även för
den kräsne, om du gillade de äldre mössen i samma serie kommer
du förmodligen älska denna. Då den bygger på samma formgivning
men är av bättre kvalité. Dock måste jag råda alla
som funderar på att köpa en Mystify Razer Boomslang 2100 att först
testa den grundligt, för om du någonsin tänker på musen
medan du spelar är det något fel. En bra mus glömmer man i all
hast bort i stridens hetta då den ska ligga skönt i handen och inte
vara något störande inslag. Annars skulle jag kunna tänka mig
ha den som statyett eller något, då den i min mening är mycket
snyggt designad.

Specifikationer: Razer Boomslang 2100

Fördelar:
+
Symmetrisk design
+ Mjukvaran
+ Snygg

Nackdelar:
– Dyr
– Kula
– Bristande kvalitet
– Få tillbehör
– Svår att mecka med
– Formgivningen

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid