TEST  Häng med oss när vi tar en djupdykning i AMD:s nya Northern Islands-arkitektur, grafikkärnan Barts och de två nyomplingarna på mellanklassmarknaden, Radeon HD 6870 och HD 6850. Med 27 sidor teknisk analys och 11 olika prestandatester lämnar vi ingen sten orörd när AMD påbörjar utrullningen av sin andra generations DirectX 11-grafikkort.

AMD har nu äntligen släppt lös sin andra generations DirectX 11 arkitektur och efter månader av rykten och läckor är det idag dags för ren fakta. Northern Islands bygger vidare på den succéartade Evergreen-arkitekturen och med sin Radeon HD 6800-serie hoppas AMD täppa igen ett av få hål man har på grafikkortsmarknaden idag.

AMD har haft det fortsatt tungt på processormarknaden de senaste åren där Intel varit dominerande rent prestandamässigt. Men ser man bara till AMD:s satsning på grafikkortsmarknaden har företaget gått från klarhet till klarhet.

Efter att AMD köpte upp ATI Technologies har företagets grafikkortsavdelning fått allt större fokus och blivit en viktig stomme i både marknadsföring och ekonomin. Under 2011 kommer AMD börja integrera sin grafikkretsarkitektur direkt i sina processorer i ett försök att på allvar fajtas med Intel om nya marknadsdelar.

Redan idag ser vi hur AMD förbereder sig för att sammanfoga sin CPU och GPU-teknik inte bara på det tekniska planet utan även i det marknadsmässiga. Som vi avslöjat tidigare går ATI:s varumärke i graven och dagens nya grafikkort heter kort och gott AMD Radeon, istället för ATI Radeon som tidigare generationer.

barts

AMD har valt ett nytt lanseringsschema denna gång om vi jämför med lanseringen av Evergreen och Radeon HD 5000-familjen. Även om namnen påminner om de första kort AMD lanserade i Evergreen, då Radeon HD 5870, idag Radeon HD 6870 samt HD 6850 är det tydliga skillnader i dess inriktning.

Radeon HD 6800-serien är numera AMD:s nya mellanklassfamilj och namngivningen lär åtminstone till en början bidra till en viss mån av förvirring. Men innan vi rusar vidare med mer information om de nya grafikkorten ska vi just ta en lite närmare titt på Northern Islands-arkitekturen, de nya GPU:erna och namngivningen av AMD:s andra generations DirectX 11-grafikkort i Radeon HD 6000-serien.


AMD har sin vana trogen valt utvecklingsnamn för sin nya grafikkretsarkitektur och dess kretsar med noggran eftertänksamhet. Som vi tidigare avslöjat härstammar Northern Islands från västindiska öarna som ligger mellan Atlanten och Karibiska havet. När man sedan jämför de olika grafikkretsarnas utvecklingsnamn med öarna i västindien blir det snabbt tydligt att allting har ett samband i geografin. Till skillnad mot botaniken som AMD tog inspiration från i samband med lanseringen av Evergreen.

saint-barts
Saint Barts var en svensk koloni mellan 1784-1878. (Bildkälla: SignatureVoyages)

Barts är den mellanklass-GPU som lanseras idag och härstammar från en svensk 1800-tals koloni vid namn Saint-Barthélemy (Saint Barts) som idag är en fransk ö i Karibien och en de l av ögruppen Små Antillerna.

Caymanöarna har sedan gett namn till prestandakretsen Cayman, medan de två ögrupperna Små och Stora Antillerna är utvecklingsnamnet på AMD:s dubbelkärniga Cyaman-kort, Antilles. AMD:s planer för Northern Islands börjar alltså med Barts och såhär ser deras produktplan ut för närvarande.

NI

AMD pratar ofta om grafikmarknadens så kallade sweetspot. Det handlar helt enkelt om det prisintervall där man säljer flest kort med bäst marginaler. Enligt AMD:s, och andras, utvärderingar ligger denna sweetspot i prisintervallet 150 till 250 USD (motsvarande 1 500 – 2 500 svenska kronor).

I sina presentationer av Radeon HD 6800-serien bekräftade man att man med Radeon HD 5000-familjen inte hade någon optimal lösning för denna marknad sedan Radeon HD 4800 gick i pension. Något som också illustreras av bilden ovan. Med Northern Islands-arkitekturen kommer man åtgärde detta misstag och efter att NVIDIA spikade sweetspot-marknaden med sitt populära GeForce GTX 460 hade AMD ett tydligt mål att jobba mot.

Exakt varför AMD valt att sy om sin namngivning var inte helt rätt att förstå. Men det man säger rakt ut är att man precis som med Radeon HD 4800-serien vill återta mellanklassmarknaden genom en dedikerad grafikkortsserie, Radeon HD 6800.

Det man inte säger rakt ut – men som det tisslas om från de flesta håll – är att NVIDIA:s namngivning av GeForce GTX 460 egentligen är missvisande. Namnet antyder att kortet är en high-end modell, när det faktiskt baseras på en nedbantad version av Fermi.

AMD menar att allting kommer att falla på plats när hela Northern Islands-familjen finns på marknaden, vilket vi kan köpa till viss del. Men det lär uppkomma viss förvillning när korten nu dyker upp i butikshyllor, hur mycket beror på deras prestanda som vi snart nog kommer titta närmare på.

Tills dess har vi här en komplett överblick för AMD:s grafikkortsmarknad under 2010 och hur man tänker tackla övergången till Radeon HD 6000-familjen och den nya namngivningen.

produktplan

Som synes kommer AMD att flytta ned Radeon HD 6800-serien ett snäpp prestandamässigt /prismässigt för att täcka upp sweetspot, Radeon HD 5700-serien lever vidare under fjärde kvartalet som alternativet under 1 500 kronors sträcket samtidigt som Radeon HD 6900-serien fylller på uppåt och tar över efter Radeon HD 5800-serien.

AMD Radeon Evergreen 40nm (2009-2010) Northern Islands 40nm (2010-2011)
Mellanklass Radeon HD 5700 (Juniper) Radeon HD 6800 (Barts)
Prestanda Radeon HD 5800 (Cypress) Radeon HD 6900 (Cayman)
High-end Radeon HD 5900 (Hemlock) Radeon HD 6990 (Antilles)

Radeon HD 6900-serien ser som diagrammet avslöjar riktigt intressant ut. Om kortens position är propertionerliga med dess prestanda bör Cayman och Radeon HD 6900-serien bli en riktigt spännande lösning under nästa månad. Vi har nämligen fått bekräftat att AMD fortskrider med sin plan att lansera Radeon HD 6970 samt Radeon HD 6950 under november. Tyvärr har vi inte mer detaljer kring HD 6900-serien ännu, men som det ser ut kommer även dubbel-GPU-modellen Radeon HD 6990 att lanseras innan årsskiftet.


Om vi ska vara riktigt patriotiska kan vi faktiskt säga att Sverige har en del i AMD:s nya mellanklasskort. Barts har inte bara ett svenskt påbrå i namnet, i landet mellanmjölk passar den nya grafikkretsens marknadssegment ganska väl – även om Sverige och Norden egentligen har fler prestandakonsumenter än de flesta andra regioner.

Vad som döljer sig bakom namnet är väl det som intresserar oss mest egentligen och här hittar vi alltså en ny GPU som AMD så fint kallar andra generationens DirectX 11-arkitektur. AMD har inte varit allt för pratglada om vilka förändringar som är gjorda på transistornivå i Barts jämfört med exempelvis Cypress och Evergreen-arkitekturen. Men som väntat verkar AMD inte gjort några fundamentala förändringar i arkitekturen när man utvecklat Northern Islands. Men begränsade till samma 40-nanometerteknik kommer detta inte som någon större överraskning.

6870die

Om vi börjar på djupet så kan vi konstatera att AMD behövde 1,7 miljarder transistorer för att bygga sin Barts GPU. Detta kan jämföras med exempelvis Cypress och dess 2,15 miljarder eller för den delen NVIDIA GeForce GTX 460 som kräver 1,95 miljarder transistorer.

 Barts
(HD 6800)
 Juniper
(HD 5700)
 Cypress
(HD 5800)
  GF104
(GTX 460)
 GF100
(GTX 480)
Tillverkningsteknik  40nm  40nm  40nm  40nm 40nm
Transistorer  1,7 miljarder 1,04 miljarder  2,15 miljarder 1,95 miljarder 3,15 miljarder
Kärnstorlek  255 mm2  166 mm2  334 mm2  ~367 mm2 ~529mm2

Att döma av transistorantalet och även själva kärnstorleken är det ganska uppenbart att Barts är en krets som varken skulle vara en vettig ersättare till Radeon HD 5800 eller för den delen Radeon HD 5700. AMD har på pappret prickat precis rätt för att täcka upp det mellanrum man hade i sin förra 40nm-arkitektur. Med både färre antal transistorer och en mindre kärnstorlek ser Barts ut att vara i underläge till NVIDIA GeForce GTX 460, men samtidigt vet vi att NVIDIA varit rejält frikostiga med antalet transistorer i sin Fermi-arkitektur.

rv870

AMD Cypress
die

AMD Barts

Om vi går upp från transistornivån och tar oss an arkitekturens trådprocessorer ser vi att de är identiska med den design man använder i Cypress. Varje trådprocessor innehåller alltså 5 stycken streamprocessorer vardera. Tidigare har det spekulerats i att AMD skulle gå mot en ny trådprocessordesign med 4 streamprocessorer, något som alltså inte är fallet. På frågan om sin SIMD-design i Northern Islands meddelade AMD att man i grunden har en mikroarkitektur som är mycket snarlik den i Cypress, men att man med Northern Islands optimerat prestandadensiteten trefallt – streamprocessorerna arbetar helt enkelt mycket effektivare och oftare.

By increasing the initial set up performance and keeping the full Cypress render back-end, there is more work to feed the SIMD array (14 SIMDs in Barts vs 20 SIMDs in Cypress). This minimizes the efficiency loss due to SIMD units being work-starved at any point during 3D workloads.

Flytter vi upp en nivå kommer vi till just SIMD-enheterna som vardera rymmer åtta stycken trådprocessorer, men även fyra texturenheter, L1-texturcache och delade minnesresurser.

simd
SIMD-enheterna i Barts XT

När vi sedan kommer till nästa nivå har AMD två lösningar, Barts XT som vi hittar i Radeon HD 6870, samt Barts Pro som rymmer 14 respektiva 12 SIMD-enheter. Med lite enkel matematik kan vi summera att Barts XT då får 1 120 stycken streamprocessorer, medan Barts Pro får nöja sig med 960 stycken streamprocessorer. Antalet texturenheter påverkas också av antalet SIMD-enheter och vi har samlat de båda kretsarnas specifikationer här nedan.

   Barts Pro
(HD 6850)
 Barts XT
(HD 6870)
 Juniper XT
(HD 5770)
 Cypress Pro
(HD 5850)
 Streamprocessorer  960 st.  1 120 st.  800 st.  1 440 st.
 Trådprocessorer
 192 st.  224 st.  160 st.  320 st.
 SIMD-enheter  12  14  10  20
Texturenheter
48 st. 56 st.  40 st. 72 st.
ROPs 32 st. 32 st.  16 st. 32 st.

Trenden håller i sig och AMD:s nya Radeon HD 6800-serie ser på pappret ut att få prestanda någonstans mellan Radeon HD 5700 samt Radeon HD 5800-serien. Men när vi tar det sista steget ut från arkitekturen och får en närmare överblick på Barts grafikmotor hittar vi här de första tydliga förändringarna från Evergreen-arkitekturen.

die2
Barts grafikmotor innehåller sjunde generationens Tessellation-enhet.

Först och främst har AMD behållit hela back-end delen av Cypress, trots att denna egentligen är utvecklad för upp till 1 600 streamprocessorer. Samtidigt har AMD sett över sin Tessellation-enhet och ska enligt egna uppgifter ökat prestandan dramatiskt vid användning av DirectX 11-kompatibla speltitlar där Tessellation-effekter ofta får grafikkorten att gå på knäna.

Tillsammans med övriga förändringar menar AMD att Radeon HD 6870 ska erbjuda bättre prestanda än Radeon HD 5850 som på namnet – här ser vi lite av problematiken med AMD:s nya produktmärkning – förvisso bör vara långsammare, men som av specifikationerna verkar vara en kraftfullare krets.

barts.gpu

Nyckeln till den högre prestandan hittas alltså bland annat i en ny och effektiviserad Tessellation-motor, något som egentligen är hela hjärtat i varför AMD kallar Northern Islands sin andra generations DirectX 11-arkitektur.


DirectX 11 är utan tvekan ett av AMD:s största dragplåster på grafikkortsmarknaden idag. Nyligen avslöjade tillverkaren att man sitter på 90% av den totala DirectX 11-marknaden och har sedan september 2009 skeppat över 25 miljoner DX11-kompatibla grafikkretsar.

Även om detta är imponerande siffror har antalet DirectX 11 kompatibla speltitlar inte direkt översvämmat marknaden under året som gått. AMD påpekar att det idag finns tre grafikmotorer utvecklade med DirectX 11 i åtanke och 15 speltitlar som nyttjar tekniken. Under andra kvartalet 2011 ska ytterligare fem titlar lanseras.

Den utan tvekan största nyheten med DirectX 11 är att Microsoft nu lagt in en så kallad tessellation-enhet i grafikpipelinen, inte bara som en rekommendation utan som krav. Detta är något bland annat NVIDIA lagt stor vikt vid i sin Fermi-arkitektur och något nu AMD sett över och lanserat vad man kallar sin sjunde generations hårdvaruaccelererade tessellation-motor.

tessellation

I vår artikel om AMD Radeon HD 5870 och Evergreen-arkitekturen gick vi in närmare på ämnet och några av DirectX 11-standardens nyheter och fördelar. Tessellation betyder fritt översatt en mosaikyta där man kopplar samman flera likartade geometriska figurer utan några mellanrum eller skarvar i ett upprepat mönster. Något man i 3D-grafik gör med trianglar och som AMD använt sig av till viss del sedan 2001 då man lanserade sitt Radeon HD 8500-grafikkort.

Tessellation kan användas på flera sätt, men primärt används det idag för att runda av kanter på karaktärer och miljöer i 3D-grafik. Detta genom att kraftigt utöka antalet trianglar som används och på så sätt komma undan de kantiga kurvor och böjar som annars förknippas med 3D-grafik som byggs upp av trianglar. Men även för att skapa realistiska djupeffekter som ger en trovärdigare spelmiljö. Allting utan att belastningen på grafikkortet skjuter i höjden.

avp.tess
Utan Tessellering – Med Tessellering

Tessellation-enhet i Radeon HD 6800-serien ska enligt AMD ge upp till 2x högre prestanda än dagens Radeon HD 5000-serie. Exakt vad AMD gjort för förändringar i sin tessellation-enhet är oklart men sett till antal transistorer är den nära nog i samma storlek som sjätte generationens tessellation-enhet. Men genom bättre trådhantering och buffering ska prestandan alltså vara betydligt högre.

AMD menar att första generationens DX11 tessellation-enheter inte är särskilt effektiva utan ofta renderar och behandlar onödigt mycket data. Genom adaptiv tessellation hoppas AMD kunna minimera prestandaförlusten vid användning av tessellation-effekter då man helt enkelt låter detaljnivån i tessellationberäkningarna styras av hur 3D-scenen presenteras i spelet.

tess

Om spelaren står i en lång korridor och det längst ner i korridoren kommer en fiende springande kommer antalet pixlar per polygon att vara färre i början än när karaktären når fram till dig. Denna intelligenta applicering av tessellation ska gör att rasterenheterna kan arbeta optimalare med att pressa ut nya trianglar samtidigt som bildkvalitén och tessellationeffekterna inte ska vara märkbart påverkad för spelaren.

tess2

I teorin låter detta som en inte bara bra utan ganska nödvändig lösning för att utnyttja en grafikkrets på bästa sätt. Hur effektivt det fungerar i verklig användning återstår att se.

Nu är det dags att kika närmare på två andra tekniker AMD finslipat under året som gått.


De två vanligaste teknikerna för att förbättra bildkvalitén i en 3D-motor kallas Anti-Aliasing och Anisotropic Filtering. Det förstnämnda kallar vi kantutjämning och är en teknik som helt enkelt jämnar ut kanter på objekt i bilden. Exempelvis ett stängsel som består av raka metallpinnar men som utan kantutjämning mer ser ut som en kantig trappa. Idag använder vi oss av tre olika kantutjämningstekniker kallade Flersample AA, Adaptiv AA samt Supersample AA. Där de erbjuder olika nivåer av kantutjämning, bäst resultat ger SSAA men kostar också mest beräkningskraft.

aa

Här kommer Morphological Anti-Aliasing in i bilden, AMD:s senaste kantutjämningsteknik som man nu alltså introducerar med Radeon HD 6800-serien. Tekniken ska erbjuda full kantutjämning och genom att den appliceras efter renderingen med hjälp av DirectCompute-accelerering ska tekniken vara snabbare än Supersample AA. Tyvärr fick vi inte drivrutiner med stöd för Morphological AA förrän dagarna innan lanseringen av AMD:s nya grafikkort så exakt hur tekniken presterar får vi återkomma till.

Anisotropic Filtering är också en teknik som används för att förbättra bildkvalitén i våra spel. Men här handlar det om att ge texturer högre detaljrikedom, inte minst i olika betrakningsvinklar. Detta gör det möjligt för AF-tekniken att ge bättre texturkvalité, inte minst när det handlar om detaljerade bilder som innehåller text. Något som tydligt syns även i avsmalnande texturer som i AMD:s exempel.

af

I Radeon HD 6800-serien har AMD förbättrat sin hantering av AF genom en omarbetad filtreringsalgoritm som ska ge mjukvare övergångar mellan filternivåer. Men det handlar inte om några nya inställningar eller högre nivåer av filtrering. Förhoppningsvis syns optimeringarna även i våra prestandaresultat.


AMD fortsätter sin satsning på flerskärmslösningar och sin Eyefinity-teknik. Med Northern Islands och Radeon HD 6800-serien höjer man ribban ytterligare genom att ta hjälp av den nya bildskärmstekniken DisplayPort 1.2.

AMD Radeon HD 6870 samt HD 6850 kommer båda med utrustade med inte mindre än 5 bildutångar vardera och bestyckningen är något annorlunda än tidigare. Varje kort har nämligen två stycken mini-DisplayPort 1.2 utgångar, istället för en vanlig DisplayPort-utgång på Radeon HD 5000-serien.

ports

Förutom en extra utgång gör den nya DisplayPort 1.2-standarden det möjligt att koppla upp flera skärmar till varje utgång, antingen i en seriekoppling, eller genom en så kallad bildskärmhubb. Det betyder två saker för AMD:s nya generation av grafikkort;

  • Alla Radeon HD 6800-kort stödjer upp till 6 bildskärmar
  • De olika bildutgångarna ger en mängd olika inkopplingsalternativ.

AMD Eyefinity6 kommer med andra ord inte vara en produkt som finns kvar i nya HD 6000-serien då alla kort baserade på referensdesign kommer att stödja upp till sex bildskärmar. Åtminstone när bildskärmar med stöd för DisplayPort 1.2 dyker upp på marknaden. Men även utan direkt stöd i bildskärmarna kan man nyttja den nya tekniken, då med hjälp av så kallade MST-hubbar där man bryter loss de separata bildsignalerna från en ensam DisplayPort 1.2 signal.

disp12

disp122

Här nedan är några av de olika konfigurationer som kommer att bli möjliga med AMD:s nya grafikkort och även hur det idag fungerar med Radeon HD 5870 Eyefinity6 som kräver sex stycken mini-DisplayPort-utgångar för att klara samma uppgift.

disp123 disp124
disp125 disp126

Som vanligt med ny teknik finns det nackdelar, för att utnyttja de nya mini-DisplayPort 1.2 portarna till fullo kommer det krävas antingen monitorer med stöd för standarden som då kan seriekopplas, eller en MST-hubb. När DisplayPort 1.2 monitorer dyker upp på marknaden är fortfarande oklart och det enda besked vi fått från AMD angående MST-hubbarna är att de ska finnas på marknaden någon gång under 2011.

Redan utan något av detta är grafikkorten kapabla att mata fyra bildskärmar med signaler genom att koppla in två skärmar till DVI-kontakterna samt två vanliga DisplayPort-monitorer eller adaptrar till mini-DP-utgångarna. Vilket redan är mer än vad dagens Radeon HD 5000-kort klarar av.

I övrigt menar AMD att stödet för Eyefinity blir bättre för var dag som går och förutom ett 50-tal validerade och hundratals kompatibla speltitlar har man börjat sälja billigare DisplayPort-adaptrar samt utöka mjukvarans funktionalitet.

I skrivande stund arbetar AMD på bland annat stöd för 5×1 konfigurationer i porträttläge samt en automatisk HydraGrid-layout med ramkompensering.

Flera bildskärmsalternativ är alltid en bonus och i ärlighetens namn kommer nog få användare ha behov av fler än 4 bildskärmar. Men att vi i framtiden mer eller mindre bara kan koppla på fler skärmar efter behov låter som en positiv utveckling. Förhoppningsvis får AMD stöd från bildskärmstillverkare så att DisplayPort 1.2 får fart ut på marknaden.

Högupplösta ljudformat över både HDMI och DisplayPort 1.2

Precis som HDMI kan DisplayPort-gränssnittet överföra ljud. Men det är inte förrän med version 1.2 som gränssnittet även har stöd för förlustlösa flerkanalsljudformat som de vi hittar på Blu-ray-filmer och liknande. AMD Radeon HD 6800-serien blir de första grafikkorten på marknaden som stödjer bit-streaming av DTS-HD Master Audio och Dolby TrueHD både över HDMI 1.4a och DisplayPort 1.2 gränssnittet. Något som är påpassligt för HTPC-användare och hemmabiofanatiker.

truehd


Även om grundarkitekturen i Northern Islands skiljer sig ganska lite från Evergreen och Radeon HD 5000-familjen har man en del trevliga nyheter och vi fortsätter på spåret vi var inne på med bildutgångar.

Radeon HD 6800-serien kommer även utrustad med en HDMI 1.4a utgång som vi tidigare inte nämnt och precis som DisplayPort 1.2 stödjer denna uppspelning av Stereoskopisk 3D. Något AMD:s nya grafikkort nu drar nytta av på allvar. Med Northern Islands lanserar AMD officiellt sitt svar på NVIDIA 3D Vision, 3D-tekniken AMD HD3D.

Stereo-3D till alla DirectX 9-grafikkort

AMD HD3D är vad tillverkaren kallar ett öppet ekosystem och kräver till skillnad mot konkurrenten NVIDIA inte specifik hårdvara från AMD själva. För att få så brett stöd som möjligt för HD3D arbetar AMD istället med flera tunga partners som kommer att bistå med den hård- och mjukvara som krävs för att aktivera stereoskopisk 3D i våra datorer. Extra kul är att tekniken inte bara är dedikerad för AMD Radeon HD 6000-serien utan faktiskt stödjs av alla DirectX 9-baserade AMD-grafikkort eller nyare modeller.

Med en öppen 3D-standard lovar AMD att man som konsument ska kunna använda olika konstellationer av komponenter för att njuta av 3D-tekniken där man kan köpa 3D-glasögon eller för den delen skärmar och mjukvara från flera olika tillverkare.

3d

Genom 3D-konverteringsmjukvara från AMD:s partners DDD och iZ3D har man redan idag stöd för runt 400 speltitlar. DDD Tridef Ignition och iZ3D fungerar precis som NVIDIA 3D Vision och emulerar 3D-effekter i spel som inte är programmerade för detta. Under 2011 kommer det dock att dyka upp flera titlar med ursprungligt stöd för 3D. Givetvis finns det även stöd för tekniker som Blu-ray 3D.

3d2

Den stora skillnaden mot NVIDIA 3D Vision är att HD3D stödjer flera olika glasögon och 3D-tekniken. Detta betyder att man inte behöver dyra aktiva 3D-glasögon utan istället kan klara sig med betydligt billigare polariserade glasögon, likt dem man får på SF-biografer runt om i landet. Samtidigt visade Oakley upp ett par mer högkvalitativa 3D-glasögon i Los Angeles som verkade ge betydligt bättre skärpa än de vanliga modellerna, samtidigt som designen inte var allt för hemsk.

Det är fortfarande något oklart hur de olika teknikerna blir kompatibel med den utrustning som finns på marknaden idag, men AMD specificerar som synes ovan flera partners för allt från TV, bildskärmar till glasögon.

AMD meddelade också att man inom kort kommer att lägga upp en dedikerad AMD HD3D-avdelning på sin hemsida som mer i detalj förklarar hur deras användare kan dra nytta av tekniken.


I AMD:s Radeon-grafikkort finns det även en dedikerad mediaprocessor som hanterar avkodning och uppspelning av video. I Radeon HD 6800-serien hittar vi tredje generationens videokrets som fått namnet UVD3.

Den nya mediaprocessorn har fått stöd för bland annat Blu-ray 3D och dess Multiview Video Coding kodec (MVC). Men även stöd för MPEG-2, MPEG-4 part 2, DivX samt Xvid hittas i den nya kretsen. Stödet för Blu-ray 3D är viktigt då detta format i själva verket avkodar två 1080p-signaler samtidigt, en för vardera öga. En belastning som UVD3 ska klara utan problem och närmast lämna processorn oberörd.

Förutom att UVD3 avlastar datorn vid uppspelning av stereo-3D är kretsen även föreberedd för att skala upp 1080p material till högre upplösningar, närmast 2560×1440 pixlar som är den högsta upplösningen på konsumentmarknaden idag.

uvd3

AMD menar samtidigt att grafikkortets jobb inte tar slut efter att videosignalerna passerat UVD3-processorn, i nästa steg kliver grafikkretsen in i handlingarna och kan applicera extra bildförbättrande filter eller för den delen koda om signalerna till nya format. En uppgift som är oerhört krävande men som en kraftfull GPU passar utmärkt till.

uvd.encode

AMD ska med nya efterbearbetningstekniker kunna ge högre bildkvalité och bland annat påstår man att Radeon HD 6870 når 198 poäng av 210 möjliga i bildkvalitetstestet HQV 2.0. Ett test där NVIDIA GeForce GTX 460 når 138 poäng. Dessa siffror kommer dock direkt från AMD och därför tas med en nypa salt. Men utan tvekan lägger man större vikt vid funktionalitet utanför att bara pumpa ut pixlar och trianglar i våra 3D-spel. Något som för oss in på en av de sista punkterna, AMD APP.

ATI Stream föds på nytt – AMD APP

AMD Accelerated Parallel Processing (APP) är det nya namnet på AMD:s GPGPU-teknik. Tidigare kallade man tekniken ATI Stream, men efter att man pensionerat ATI-varumärket var det dags att byta namn och då tyckte AMD att APP gav en tydligare bild av vad tekniken verkligen bistår med, något vi måste hålla med om.

amdapp

AMD APP är kort och gott ett ramverk för hur program kan använda beräkningskraften i en grafikkrets för att göra annat än bara pumpa 3D-grafik. Baserat på den öppna standarden OpenCL har AMD APP nu även stöd för flerkärniga processorer, något som kommer bli allt mer intressant när AMD sammanför CPU och GPU i sin nya Fusion APU.

Några av de användningsområden för AMD APP som finns idag är omkodning av videofiler, 3D-rendering, bildhantering och för den delen webbsurning. Där de tre stora drakarna, Microsoft, Mozilla och Google alla satsar på stöd för GPU-accelerering i kommande versioner av sina webbläsare.

amdapp2 amdapp3

Med en drös ny teknik avklarad är det nu dags att kika närmare på själva hårdvaran, AMD:s två nya grafikkort.


AMD rullar alltså ut sin nya Barts GPU i två utförande, Barts XT och Barts Pro. Den förstnämna kommer med 1 120 streamprocessorer och hittas under kylaren på Radeon HD 6870 medan den sistnämnda hittas i lillebror Radeon HD 6850 med 960 streamprocessorer.

De båda grafikkretsarna är pin-kompatibla med AMD Radeon HD 5800-serien vilket betyder att grafikkretsarna kan användas med befintliga kretskort, även om de flesta tillverkare valt att använda AMD:s nyutvecklade kort.

6870.6850

Som synes ovan är AMD Radeon HD 6870 något längre än HD 6850, runt 2 centimeter längre. Men vad är det då mer än de två stream processorerna som skiljer dem två korten åt, det ska vi ta reda på nu.

  GTX 460 768MB GTX 460 1GB HD 5850 HD 6850 HD 6870
Tillverkningsteknik 40nm 40nm 40nm 40nm 40nm
Kärnstorlek ~ 367 mm2 ~ 367 mm2 334 mm2 255 mm2 255 mm2
Transistorer 1,95 miljarder 1,95 miljarder 2,15 miljarder 1,7 miljarder 1,7 miljarder
SM-enheter 7 7 18 12 14
Streamprocessorer 336 st. 336 st. 1 440 st. 960 st. 1120 st.
GPU-frekvens 675 MHz 675 MHz 725 MHz 775 MHz 900 MHz
Beräkningskraft 1.34TFLOPs 1.34TFLOPs 2,09 TFLOPs 1,5 TFLOPs 2,0 TFLOPs
Texturenheter 56 st. 56 st. 72 st. 48 st. 56 st.
Textur-fillrate 37,8 Gtexel/s 37,8 Gtexel/s 52,2 Gtexel/s 37,2 Gtexel/s 50,4 Gtexel/s
ROP-enheter 24 st. 32 st. 32 st. 32 st. 32 st.
Minnestyp GDDR5 GDDR5 GDDR5 GDDR5 GDDR5
Minnesmängd: 768MB 1GB 1GB 1GB 1GB
Minnesfrekvens 900 MHz
(3 600 MHz)
900 MHz
(3 600 MHz)
1 000 MHz
(4 000MHz)
1 000 MHz
(4 000MHz)
1 050 MHz
(4 200MHz)
Bussbredd 192-bit 256-bit 256-bit 256-bit 256-bit
Bandbredd 86,4 GB/s 115,2 GB/s 128 GB/s 128 GB/s 134,4 GB/s
Strömkontakter 2 x 6-pin 2 x 6-pin 2 x 6-pin 1 x 6-pin 2 x 6-pin
Effetförbrukning ?/150W ?/160W 27/170W 19/129W 19/151W
Kortlängd 215mm 215mm 272mm 230mm 250mm
Riktpris 1 490 SEK 1 790 SEK 2 200 SEK 1 790 SEK 2 190 SEK

AMD fortsätter på sin inslagna linje och särskiljer sina grafikkort genom antalet streamprocessorer och klockfrekvenser. Genom att inaktivera två av de 14 SIMD-enheterna i Barts kommer Radeon HD 6850 med 8 färre texturenheter, något som tillsammans med en märkbart lägre GPU-klockfrekvens ger utslag i texturfillraten.

En intressant iaktagelse är annars att prestandaspecifikationerna för Radeon HD 6870 är väldigt snarlika dem hos Radeon HD 5850, ett kort som väntas kosta mer, drar 20 watt mer ström och faktiskt har hela 25% större kärna. Oavsett hur lite förändringar AMD gjort i sin arkitektur är det ett ganska imponerande facit när man sitter fast på samma tillverkningsteknik. Men hur detta återspeglar sig i verklig prestanda återstår att se.

Värt att poängtera är också att grafikkorten endast får en ensam CrossFire-kontakt. Vilket betyder att Radeon HD 6800-serien inte stödjer fyrvägs CrossFire-system. En begränsning, men trots allt en ganska förlåtlig sådan då dessa konfigurationer sällan är aktuella med mellanklasskort.

Vi har redan bjudit på en mängd bilder av AMD:s nya grafikkortsmodeller, men för dem som missat detta kör vi en snabb precis. AMD Radeon HD 6850 till vänster, och Radeon HD 6870 till höger.

6850_3-4 6870_3-4
6850_Unique_1 6870_Unique_1
6850_Unique_2 6870_Unique_2
6850_Unique_3 6870_Unique_3
6850_Unique_4 6870_Unique_4

Grafikkorten är onekligen snarlika till utseendet och det enda som verkligen skiljer dem åt är storleken på ett par centimeters marginal, samt placeringen och antalet PCIe 6-pins strömkontakter. Radeon HD 6870 har sin två i toppen medan HD 6850 klarar sig med en ensam i bakkant.

AMD lämnar även dörren öppen för sina partners att lansera egna lösningar med deras nya grafikkretsar. Vi har idag fått ta del av tre olika konsumentkort som kommer att finnas i handeln under de närmaste dagarna, vi börjar med ett Radeon HD 6850 från XFX.


XFX är en av de som är tidigast ute med nya grafikkort baserade på Radeon HD 6800-kretsarna och efter uppbrottet med NVIDIA är man garanterat hungrigare än någonsin att visa upp sig på grafikkortsmarknaden med sina AMD-baserade produkter.

xfx68502

XFX Radeon HD 6850
Streamprocessorer 960 st.
GPU-frekvens 775 MHz
Minne: 1GB GDDR5
Minnesfrekvens 1 000 MHz (4 000MHz)
Strömkontakter 1 x 6-pin
Kylare Egen design
Tillbehör: Spelpaket (Troligtvis Medal of Honor)
Pris:

XFX Radeon HD 6850 är trots sin tidigare ankomst inte en rak kopia av AMD:s referensdesign. Även om kortet kommer med samma kretskort har XFX bemödat sig att byta ut kylaren till en egen modell med större fläkt, men som samtidigt inte är av radialtyp och således inte pressar ut luften ur chassit lika effektivt. Kylaren borde helt enkelt ge bättre kylning för grafikkortet, men kanske något sämre temperaturer i själva datorn.

xfx68503

För att snitsa till det lite har XFX valt att fräsa ut sin logotyp i expansionsplåten, påverkan i luftflödet lär vara försummbar men man kan i alla fall känna igen kortet även utanför datorn.

XFX satsar på spelpaket

XFX har gjort sig för vana att skeppa sina grafikkort tillsammans med olika speltitlar. Med Radeon HD 6800-serien har man börjat förhandla med Electronic Arts och säger sig vara nära en lösning där man ska skeppa flera av sina modeller med förstapersonskjutaren Medal of Honor. Ett mycket omtalat spel som lanserades den 12 oktober och redan sålt i miljontals exemplar. Även om kritiken inte varit rakt igenom strålande får detta ses som ett av de bättre spelpaket vi sett hittills på grafikkortsmarknaden där det oftast handlar om äldre och billigare titlar.

xfx68504

xfx68505

xfx68506

xfx68507

xfx68508

xfx68509

xfx685010

xfx685011

Grafikkortets kylare skiljer sig något mot referensmodellen och byggs kring en stor cirkelformat aluminiumfläns med kopparbas. En aluminiumfläns för strömfkretsarna sitter och fastskruvad i kåpan.

xfx685012

xfx685013

 


Tidiga uppgifter kring Radeon HD 6800-serien talade om att toppmodellen HD 6870 enbart skulle säljas i referensdesign till en början, medan AMD:s partners hade större friheter med Radeon HD 6850. Enligt AMD stämmer detta inte, tillverkare får göra sina egna lösningar även med Radeon HD 6870.

xfx6870

XFX Radeon HD 6870
Streamprocessorer 1120 st.
GPU-frekvens 915 MHz
Minne: 1GB GDDR5
Minnesfrekvens 1 050 MHz
(4 200MHz)
Strömkontakter 2 x 6-pin
Kylare Referenskylare
Tillbehör: Spelpaket (Troligtvis Medal of Honor)
Riktpris

XFX har dock valt den enkla vägen, som trots allt de flesta valt, att lansera grafikkortet med AMD:s referensdesign rakt igenom. Kretskortet är identiskt uppbyggt och kylaren är densamma. Det som höjer XFX-grafikkort är deras spelpaket som man säger sig arbeta för att lösa detaljerna kring. Troligtivs blir det alltså förstapersonsskjutaren Medal of Honor som följer med på köpet, vilket i rent marknadsvärde faktiskt handlar om runt 300 kronor.

xfx68702

Precis som lillebror kommer XFX Radeon HD 6870 med sin egen unika expansionplåt, som i sann referenskortsanda även myllrar av olika bildutgångar.

xfx68703

xfx68704

xfx68705

xfx68706

xfx687014

xfx68707

xfx68708

AMD:s referenskylare är en heltäckande modell som bygger kring en större aluminiumplatta med en separat aluminiumfläns för GPU med kopparbas och värmerör. Minnen och MOSFETs leder sin värme till den större aluminiumplåten.

xfx68709

xfx687010

Radialfläkten trycker luften över kylflänsen och vidare ut ur chassit.

xfx687011

xfx687012


ASUS är en gigant på komponentmarknaden och i vanlig ordning är man tidigt ute med grafikkort baserade på nya arkitekturer. Bara dagen innan lanseringen av Radeon HD 6800-serien fick vi tag på ett av tillverkarens toppmodeller och kortet avviker faktiskt från referensmodellen på ett par sätt.

asus6870

ASUS Radeon HD 6870
Streamprocessorer 1 120 st.
GPU-frekvens 915 MHz
Minne: 1GB GDDR5
Minnesfrekvens 1 050 MHz (4 200MHz)
Strömkontakter 2 x 6-pin
Kylare Referens med aluminiumhölje
Tillbehör: SmartDoctor Voltage Tweak mjukvara
Pris: oklart

Vi hittar samma kretskort som i referensmodellen och även om kylaren på håll ser liknande ut har ASUS valt att piffa upp den lite med ett aluminiumhölje. Plastkåpan finns kvar undertill, men är nu prydd med ett hölje i ren aluminium. ASUS försäkrade oss även om att kåpan inte var strömledande, vilket kan vara en fördel om man väljer att koppla samman två kort i CrossFire.

asus68702

ASUS skapar egna klockfrekvensstandarder

Förutom den något modifierade kylaren har ASUS även beslutat sig för att inte sälja något Radeon HD 6800-baserat grafikkort med AMD:s standardfrekvenser. Istället har man skapat sig en egen referensspecifikationer som lyder 915 MHz GPU för Radeon HD 6870. GDDR5-minnet är kvar på 4 200 MHz och även om 15 MHz knappast är något att jubla över är det trots allt en gratis prestandaökning från referensmodellens 900 MHz.

Genom att skeppa sina kort med mjukvaran SmartDoctor kan man även på ett snabbt och smidigt sätt överklocka kortet till högre hastigheter. Även ändra spänningen direkt i mjukvara om man nu vill testa gränserna ordentligt.

asus68703

asus68704

asus68705

asus68706

asus68707

asus68708

asus68709

asus687010

asus687011

asus687012

asus687013

asus687014


testrig

 Testsystem
Moderkort ASUS Rampage III Extreme
CPU Intel Core i7-980X @ 3.46GHz
RAM 6GB Corsair CMGTX2 3x2GB
Grafikkort XFX Radeon HD 6870
XFX Radeon HD 6850
ASUS Radeon HD 6870

NVIDIA GeForce GTX 460 1GB (675/3600 MHz)
EVGA GeForce GTX 460 768MB SuperClocked (763/3800 MHz)
MSI GeForce GTX 460 1GB Cyclone (725/3600 MHz)
MSI Lightning GeForce GTX 480 1536MB (750/4000 MHz)
HIS Radeon HD 5850 1GB
ASUS Radeon HD 5870 1GB
Hårddisk Western Digital VelociRaptor 300GB
Operativsystem Microsoft Windows 7 64-bit
Drivrutiner NVIDIA ForceWare 260.89
ATI Catalyst 8.782
Testprogram 3DMark 06
3DMark Vantage
Unigine Heaven 2.1
Aliens vs Predator
Crysis: Warhead
Metro 2033
Lost Planet 2
Resident Evil 5
Final Fantasy XIV
StarCraft II: Wings of Liberty
S.T.A.L.K.E.R: Call of Pripyat
MSI Kombustor

Testsystem vi använt oss av är baserat på Intels LGA1366-plattform och för att få grafikkorten att jobba riktigt ordentligt har vi valt en sexkärnig Intel Core i7 980X processor som hjärtat i systemet. De kompletta specifikationerna kan ni se ovan.

Testmetodik

Vi har under våra tester valt att begränsa resultaten till upplösningen 1920×1080 pixlar. Den upplösning som merparten av gamers använder idag och samtidigt är passande för den grafikprestanda vi hittar på mellanklassmarknaden. Vi har primärt fokuserat på ganska kraftiga inställningar av kantutjämning och anisotropisk filtrering för att optimera bildkvalitén och visa vilken prestanda man som minst kan vänta sig av dessa kort. Referensinställningarna ställa i grafikkortens drivrutiner till 8x SSAA och 16x AF.

Vi kör även Radeon HD 6800-serien samt deras ärkenemesis GeForce GTX 460 1GB utan några AA och AF inställningar. Detta för att se hur korten skalar med och utan bildförbättrande inställningar. Tyvärr har vi på grund av tidsbrist inte kunnat testa alla kort med båda inställningar, men striden i mellanklassen är den vi mest intresserad oss av.

Referenskort och överklockade GeForce GTX 460-kort

Den mest intressanta jämförelsen är som sagt mellan Radeon HD 6800 och NVIDIA GeForce GTX 460 serierna. Men vi har även medlemmar ur Radeon HD 5700/5800-serierna samt GeForce GTX 480 med på ett hörn för att få lite fler referenspunkter. Varken GeForce GTX 465 eller GeForce GTX 470 finns med i prestandalistorna på grund av att vi inte har några testexemplar, samt att NVIDIA och deras partners lägger väldigt lite vikt vid dessa kort idag.


MSI N460GTX Cyclone spetsar klockfrekvenserna på GTX 460

NVIDIA påpekar även att överklockade modeller av GeForce GTX 460 kommer att stå sig väl mot AMD:s nytillskott inte bara i prestanda utan även i pris. På grund av detta har vi även med referensresultat från ett MSI N460 Cyclone. Innan någon ropar foul och menar att detta inte är en rättvis jämförelse var det precis samma tillvägagångsätt AMD använda när GeForce GTX 480 lanserades. Inte minst på mellanklassmarknaden är pris/prestanda en av de absolut viktigaste parametrarna.


3dmark06

Futuremark 3DMark06
Genre: Syntetiskt 3D-test
Grafikmotor: Egenutvecklad, DirectX 9.0c
Systemkrav: Enkelkärnig CPU på över 2,5 GHz
1GB internminne
Grafikkort (256MB minne) med DirectX 9.0c stöd
Kommentar: Populärt prestandatest för grafikkortet och övriga komponenter.
Hemsida
Prestandatest: Inbyggd testfunktion.
Standardupplösning: 1280×1024 (poäng)

 

06

Först ut i testsviten har vi trotjänaren 3Dmark6. Här håller sig merparten av korten inom ett par tusen poängs skillnad och det är ingen som riktigt sticker ut från mängden. AMD petar ner standardversionen av GTX 460 med sin nya HD 6800-serien, medan de överklockade NVIDIA-korten pressar sig förbi Radeon HD 6850.


 

3dmarkVantage

Futuremark 3DMark Vantage
Genre: Syntetiskt 3D-test
Grafikmotor: Egenutvecklad, DirectX 10.0
Systemkrav: Tvåkärnig, motsvarande Intel Core 2 Duo E6600 eller AMD Athlon X2 6000+
2GB internminne
Grafikkort (512MB minne) med DirectX 10.0 stöd
Kommentar: Senaste versionen av 3DMark med tyngre belastning på grafikkortet, kräver DX10.
Hemsida
Prestandatest: Inbyggd testfunktion, Performance preset
Standardupplösning: 1280×1024 (poäng)

 

vantage

Med 3DMark Vantage börjar fältet spridas ut lite och de två prestandakorten glider ifrån klungan, men då också med betydligt högre priser. Radeon HD 6870 presterar bäst av mellanklasskorten och piskar GeForce GTX 460 oavsett vilken klockfrekvens de arbetar i. Radeon HD 6850 släntrar lite efter men är trots allt hack i häl på dyrare standardmodellen av GeForce GTX 460 1GB.


 

heaven

Unigine Heaven 2.0
Genre: Syntetiskt 3D-test
Grafikmotor: Unigine Engine, DirectX 11.0
Systemkrav: Grafikkort från ATI Radeon HD 2xxx och NVIDIA GeForce 7xxx serierna, eller nyare.
För Tessellation-tester krävs grafikkort med DX11-stöd.
Kommentar: Tungt 3D-test med fokus på DirectX 11 och inte minst Tessellation-effekter.
Hemsida
Prestandatest: Inbyggd testfunktion.
Upplösning: 1920×1080 pixlar, 4x anisotrophy (poäng)

 

uni

Unigine Heaven är ett rent DirectX 11-test och fokuserar mycket på tessellation. Här ska vi inte bry oss om det dyra och överklockade GeForce GTX 480-kortet, utan istället fokusera på AMD:s andra generations DirectX 11-kort. Utan tvekan har man förbättrat sin prestanda i detta test där HD 6870 till och med tar sig förbi betydligt dyrare Radeon HD 5870. Men NVIDIA hänger på ganska bra, speciellt med sina överklockade modeller.


finalfantasys

Final Fantasy XIV
Genre: Sci-Fi, Massively multiplayer online role-playing game
Grafikmotor: Egenutvecklad, DX9.0c
Systemkrav: Intel Core 2 Duo 2,0 GHz/ AMD Athlon 64 X2 3800+
1GB internminne
Grafikkort (256MB minne) med DirectX 9.0c stöd
Kommentar: Klassisk spelsaga nu i MMORPG-tappning med kraftfull grafikmotor.
Hemsida
Prestandatest: Separat prestandatest.
Test 1: 1920×1080, 16/8x AA/AF (poäng)
Test 2: 1920×1080, 0/0x AA/AF (poäng)

 

ff

ffs

Final Fantasy blir vår första speltitel i detta test och här ser vi hur AMD verkligen visar framfötterna och Radeon HD 6870 har inga problem att hålla Radeon HD 5850 bakom sig, trots betydligt färre streamprocessorer och 25% mindre krets.

Här börjar vi även kika lite på Radeon HD 6800-serien mot GeForce GTX 460 vad gäller hanteringen av kantutjämning och anisotropic filtrering. I Final Fantasy ger det närmast ingen prestandaförlust alls att slå igång dessa bildförbättrande tekniker.


 

sc2s

Starcraft II
Genre: Sci-Fi Realtidsstrategispel
Grafikmotor: Egenutvecklad, DX9.0c
Systemkrav: Intel Pentium 4 2,6 GHz eller motsvarande AMD processor
1GB internminne (1,5GB för Windows Vista/7)
Grafikkort (128MB minne) med DirectX 9.0c stöd
Kommentar: ”Världens mest sålda realtidsstrategispel som trots låga systemkrav kan ge tung grafisk belastning.”
Hemsida
Prestandatest: 3min FRAPS under uppspelning av 1v1 replay
Test 1: 1920×1080, 0/0x AA/AF, Ultra (FPS)

 

sc2

StarCraft II är ett av spelåret 2010 års största succér och strategispelet lockar miljontals spelare. Detta är det enda testet vi inte använder kantutjämning i, helt enkelt då detta inte stödjs av grafikmotorn och ger väldigt stora prestandaförluster.

AMD fortsätter att hålla stånd mot NVIDIA och Radeon HD 6870 seglar upp bakom HD 5870 framför de överklockade modellerna av GeForce GTX 460. Standardmodellen av GeForce GTX 460 1GB håller sig nätt och jämt framför Radeon HD 6850.

 


 

re5

Resident Evil 5
Genre: Skräck Third-person shooter
Grafikmotor: MT Framework, DX10.0
Systemkrav: Intel Core 2 Duo 2,0 GHz/ AMD Athlon 64 X2 3800+
1GB internminne
Grafikkort (256MB minne) med DirectX 9.0c stöd (DX10 rekommenderat)
Kommentar: Klassisk rysaraction med gott om zombies och blod.
Hemsida
Prestandatest: Inbyggd testfunktion.
Test 1: 1920×1080, 16/8x AA/AF (FPS)
Test 2: 1920×1080, 0/0x AA/AF (FPS)

 

re5

re5s

Detta är en speltitel som idag inte pressar grafikkort så hårt som vi är vana vid. Men vi ser trots allt ett tydligt mönster där positionerna håller i sig och återigen kan vi konstatera att prestandaförlusterna är väldigt små, trots att vi aktiverar höga inställningar av kantutjämning och filtrering.

 


 

crysis

Crysis Warhead
Genre: Sci-Fi Förstapersonsskjutare
Grafikmotor: CryEngine2, DX10.0
Systemkrav: Intel Core 2 Duo 2,0 GHz/ AMD Athlon 64 X2 3800+
1GB internminne
Grafikkort (256MB minne) med DX10 stöd
Kommentar: ”Uppföljaren till världens kanske snyggaste och mest krävande spel.”
Hemsida
Prestandatest: Inbyggd testfunktion.
Test 1: 1920×1080, Enthusiast preset, Ambush map, 16/8x AA/AF (FPS)
Test 2: 1920×1080, Enthusiast preset, Ambush map, 0/0x AA/AF (FPS)

 

crysis

crysiss

Crysis är närmast en institution vad gäller prestandatester och mönstret håller i sig där Radeon HD 6870 håller sig i täten, före bland annat det dyrare och större Radeon HD 5850. Medan även Radeon HD 6850 letar sig förbi referensmodellen av GeForce GTX 460.

 


stalkers

S.T.A.L.K.E.R : Call of Pripyat
Genre: Sci-Fi Förstapersonsskjutare
Grafikmotor: X-Ray 1.6, DirectX 11.0
Systemkrav: Intel Pentium 4 2,0 GHz eller motsvarande AMD processor
512MB internminne
Grafikkort (128MB minne) med DirectX 8.0 stöd
Kommentar: Vi strider vidare i ett radioaktivt Tjernobyl på jakt efter mutanter och reliker.
Hemsida
Prestandatest: Separat prestandatest.
Test 1: 1920×1080, SunShafts, Ultra, DX11, tesselation, CHS, 16/8x AA/AF (FPS)
Test 2: 1920×1080, SunShafts, Ultra, DX11, tesselation, CHS, 0/0x AA/AF (FPS)

 

stalk

stalks

Stalker är ett mycket krävande spel och här har NVIDIA gjort stora framgångar i sin drivrutinsoptimering något som syns tydligt i resultatlistorna. De överklockade modellerna av GeForce GTX 460 pressar sig förbi Radeon HD 6870-korten och även referensmodellen av GTX 460 närmar sig medan Radeon HD 6850 tappar lite mark.


metro2033s

Metro 2033
Genre: Sci-Fi skräck Förstapersonsskjutare
Grafikmotor: A4, DirectX 11.0
Systemkrav: Tvåkärnig CPU (Core 2 Duo eller bättre)
1GB internminne
Grafikkort med DirectX 9.0 stöd, helst även DX11.
Kommentar: Återigen har kärnvapnen drabbat ryssland och Metro 2033 tar oss ner i
mörka tunnelbanesystem i ett försök att överleva.
Hemsida
Prestandatest: Separat prestandatest.
Test 1: 1920×1080, 16/8x AA/AF (FPS)
Test 2: 1920×1080, 0/0x AA/AF (FPS)

 

metro

metros

Ytterligare en mycket krävande speltitel och här har istället AMD gjort framsteg i sina drivrutiner där man tar tillbaka sin heder och till och med Radeon HD 6850 kämpar sig in mellan de två överklockade GeForce GTX 460-korten. Där man har en hård strid medan Radeon HD 6870-korten kan pusta ut några bildrutor framför.


avps

Aliens vs Predator
Genre: Sci-Fi skräck Förstapersonsskjutare
Grafikmotor: A4, DirectX 11.0
Systemkrav: Intel Pentium 4 3,2 GHz CPU/ AMD Athlon 64 3000+
1GB internminne
Grafikkort med DirectX 9.0c stöd och 128MB minne
Kommentar: Marines, aliens och rovdjur ger i vanlig ordning en redig dos action
och mörka tunnlar som skrämmer slag på de flesta.
Hemsida
Prestandatest: Separat prestandatest.
Test 1: 1920×1080, 16/8x AA/AF (FPS)
Test 2: 1920×1080, 0/0x AA/AF (FPS)

 

avp

avps

Alien vs. Predator är ytterligare en högprofilerad DirectX 11-titel och även en bra titel för AMD där HD 6870-korten distansierar sig ordentligt från NVIDIA:s GeForce GTX 460-serie. Bland NVIDIA:s kort hittar vi återigen Radeon HD 6850 i en het batalj.


lostplanets

Lost Planet 2
Genre: Sci-Fi skräck Tredjepersonsskjutare
Grafikmotor: MT Framework 2.0, DirectX 11.0
Systemkrav: Intel Pentium 4 3,2 GHz CPU/ AMD Athlon 64 3000+
1GB internminne
Grafikkort med DirectX 9.0c stöd och 128MB minne
Kommentar: Tampas med gigantiska fiender i djungler och snölandskap, själv eller ännu hellre med dina vänner.
Hemsida
Prestandatest: Separat prestandatest.
Test 1: 1920×1080, Type A, 16/8x AA/AF (FPS)
Test 2: 1920×1080, Type A, 0/0x AA/AF (FPS)

 

lp2

lp2s

Sist ut har vi en tredjepersonsskjutare som drar nytta av Microsofts DirectX 11 effekter och i detta test är NVIDIAs grafikkort omutliga, när klockfrekvenserna skruvas upp kan man pressa sig förbi konkurrenterna från AMD, även om referensmodellen av GeForce GTX 460 1GB får nöja sig med att hamna efter AMD:s nya duo.

Noterbart är även att AMD Radeon HD 6800-serien står sig extremt bra mot HD 5800-serien i detta test. Radeon HD 5850 hamnar långt efter och till och med HD 5870 får se sig besegrat av sina betydligt billigare kusiner HD 6870.

 


oc

Den största skillnaden i AMD:s nya Radeon HD 6800-serien är utan tvekan de uppskruvade klockfrekvenserna. För att vara mellanklasskort har både HD 6850 och HD 6870 väl tilltagna klockfrekvenser. Det visar att AMD ytterligare lyckats finslipa sin 40-nanometersteknik och gjort Northern Islands-arkitekturen mer mottaglig för högre klockfrekvenser. Samtidigt som detta ger mer prestanda direkt från butikshyllorna betyder det också att AMD förmodligen använt lite mer av de reserver som gick att urvinna i form av överklockning.

Med detta sagt skulle det givetvis vara tjänstefel om vi inte lät korten svettas lite extra. Tyvär har AMD begränsat överklockningen av sina nya grafikkort i sin egen Overdrive-mjukvara. Men med lite specialutvecklade verktyg kunde vi ta oss förbi dessa spärrar och pressa korten lite extra.

Med rejäl tidsbrist koncentrerade vi oss på de tre grafikkort vanliga konsumenter kommer att finna på butikshyllorna, XFX Radeon HD 6850, XFX Radeon HD 6870 samt ASUS Radeon HD 6870.

XFX Radeon HD 6850

All överklockning gjordes helt utan några fysiska modifikationer och med kortens standardkylare. Det visade sig snabbt att AMD har lite att ta av även med sin nya Radeon HD 6800-serie. Vi började med vårt Radeon HD 6850-kort som vi efter en mindre spänningsökning, från 1,168V till 1,3V lyckades pressa förbi 1 GHz på GPU och 5 000 MHz på minnet. En imponerande överklockning utan tvekan.

6850oc

XFX Radeon HD 6870

Nästa kort till rakning var XFX Radeon HD 6870 och det stod snabbt klart att AMD inte verkar göra någon närmare sortering av sina grafikkretsar när man sorterar mellan Barts XT och Barts Pro. Det från fabriken betydligt högre klockade 6870-kortet nådde precis samma GPU-klockfrekvens vid 1,3V, samtidigt som vi tydligen åkte på ett exemplar med ovanligt trötta minneskretsar där klockfrekvensen stannade vid 4 700 MHz. En fin GPU-överklockning på vanlig luft lovar dock gott och vi är ganska övertygade om att de flesta kort på butikshyllorna har piggare minneskretsar än de vårt hade.

6870oc

ASUS Radeon HD 6870

ASUS kommer redan från start med något uppskruvad GPU-klockfrekvens, men nesliga 15 MHz kräver knappast några handplockade kretsar och när vi började skruva på klockfrekvenserna visade det sig också tydligt. Grafikkortet var närmast identiskt med XFX Radeon HD 6870, samma slutgiltiga GPU-klockfrekvens och nära nog samma minnesklockfrekvens. Precis som med XFX-korten användes en smärre ökning av GPU-spänningen.

asusoc

Med detta spikat kan vi konstatera två saker, AMD Radeon HD 6800-serien är utan tvivel kapabla att nå över 1 GHz GPU-klockfrekvens. Samt att vi har fått tag på ett grymt överklockningsvänligt XFX Radeon HD 6850-kort. En minnesklockfrekvens på 5 100 MHz får till och med HD 6870-korten att bli lite generade.

Grafikkort Standardfrekvens Maximal överklockning 
XFX Radeon HD 6850 775 MHz / 4 000 MHz (~1,16V) 1 030 MHz / 5 100 MHz (~1,30V)
XFX Radeon HD 6870 900 MHz / 4 200 MHz (~1,16V) 1 030 MHz / 4 700 MHz (~1,32V)
ASUS Radeon HD 6870 915 MHz / 4 200 MHz (~1,16V) 1 030 MHz / 4 640 MHz (~1,28V)

Men hur påverkar detta kortens prestanda?

06oc

avpoc

Alla tre korten får märkbara prestandaförbättringar vid överklockning, men stjärnan i fältet är utan tvekan vårt pigga Radeon HD 6850 som ökar sin fps i Alien vs. Predator med hela 30%, en mäkta imponerande ökning.

Våra planer var att även ge AMD:s Radeon HD 6870 en dos kväveöverklockning, planer som tyvärr grusades av leveransproblem. Men vi hoppas återkomma med mer Radeon HD 6800-överklockning inom kort.

Nu går vi vidare med utvärderingen av grafikkortens strömförbrukning.


Sist men inte minst är det dags att se hur AMD lyckats med sin optimering av Barts strömförbrukning. Trots att man pressat klockfrekvenserna en hel del mot tidigare mellanklasskort menar AMD att man sänkt strömförbrukningen mot konkurrenterna och sina egna företrädare. Något vi ska ta reda på hur väl det stämmer.

Först ut börjar vi med strömförbrukning utan någon grafisk belastning.

strom.idle

Utan belastning är det närmast jämt skägg mellan de olika grafikkorten, förutom MSI:s överklockade GeForce GTX 480-kort som är allt annat än strömsnålt.

strom.load

Något överraskande ser vi under full belastning hur AMD Radeon HD 6800-serien faktiskt drar mer ström än flera kort man har lägre specificers strömförbrukning i. Mönstret upprepar sig och även om våra mätredskap inte är helt felfria är det omöjligt att bortse från. Möjligtvis räknar inte AMD med fullt så kraftig belastning som Kombustor, men onekligen verkar de högre klockfrekvenserna göra sitt för strömförbrukningen.

Temperaturer

AMD använder sig av snarlika referenskylare som i Radeon HD 5800-serien och frågan är då hur detta visar sig i temperaturerna.

temp

AMD Radeon HD 6870-korten ligger närmast i kloss med förra generationens Radeon HD 5850 och HD 5770. XFX:s egna kylare till Radeon HD 6850 ser ut att vara något effektivare för att kyla grafikkretsen och ligger i nivå med NVIDIA:s modeller.

Ljudnivån på kylarna är också i paritet med dem vi hittar på Radeon HD 5800-serien. Med andra ord ganska tysta utan belastning, men börjar vina något när belastningen och temperaturen ökar. XFX specialkylare för Radeon HD 6850 kyler bra men ljudnivån är i paritet med konkurrenterna och alltså igen felfri lösning.


AMD har idag öppnat dörrarna för sina första grafikkort ur Northern Islands-arkitekturen. Som andra generationens DirectX 11-arkitektur hade vi ganska stora förväntningar och dessa har till viss del blivit uppfyllda. Northern Islands är som väntat ingen revolutionerande arkitektur. AMD har tagit tillvara på sin effektiva Evergreen-arkitektur och finslipat den ytterligare.

Man menar att man sett över sin tessellation-enhet och optimerat streamprocessorernas användning för att öka prestandan per klockfrekvens. Utan tvekan har grafikkorten bättre prestanda än förra generationens kretsar, men i våra tester ser vi hur detta låter Radeon HD 6870 ta sig förbi till och med det på pappret betydligt kraftfullare Radeon HD 5870. Optimeringarna verkar dock inte hjälpa i alla tester och kortens ökade GPU-klockfrekvenser känns då som en viktigare faktor, inte minst på HD 6870. Vad som ligger bakom prestandaökningen är egentligen ganska oväsentligt för oss konsumenter, bara vi slipper betala för det på något vis i slutändan.

AMD är utan tvekan snabbare än NVIDIA:s referenskort, men de många överklockade modeller av GeForce GTX 460 som finns på marknaden ger även AMD:s nykomlingar en hård fajt i många tester, inte minst Radeon HD 6850.

Stereo-3D, Eyefinity och bonusfunktionalitet

AMD har faktiskt lyckats klämma in en hel del nya funktionalitet i sin Northern Islands-arkitektur och med Radeon HD 6800-serien kan man njuta av Stereoskopisk 3D, högupplösta ljudformat och stöd för ett närmast hissnande antal bildskärmar. AMD har även finputsat stödet för kantutjämning och texturfiltrering, nyheter och optimeringar som onekligen ger ett mervärde mot NVIDIAs något äldre arkitektur. Samtidigt är både Stereo-3D och de nya bildutgångarna beroende av tredjepartsföretag och komponenter, något som gör att vi ser dessa funktioner mer som en bonus än något alldeles nödvändigt.

Prissättningen avgör striden

Som ett kort på mellanklassmarknaden är prestandan inte det viktigaste, nyckeln till framgång är prestanda/krona. Något NVIDIA är väl medvetna om och försöker utnyttja genom att dumpa priserna på sina av GeForce GTX 460 1GB-modeller. Med dagens priser för GTX 460 1GB – nu nere under 1 700 kronor inklusive moms – känns det nästan onödigt att ens ta med 768MB modellen av GeForce GTX 460 i beräkningarna.

Som vi sett i våra utförliga prestandatester har AMD numera de snabbaste grafikkorten på mellanklassmarknaden. Men med ett riktpris som placerar Radeon HD 6870 en bit över 2 000 kronor inklusive moms kan NVIDIA fortfarande ha en öppning, något man också satsar helhjärtat på. Radeon HD 6850 är i sig ett konkurrenskraftigt kort i jämförelse med standardmodellerna av GeForce GTX 460-serien och har med ett pris på runt 1 600 kronor ett bättre läge rent kostnadsmässigt.

NVIDIA har slängt ner handsken och startat ett priskrig på mellanklassmarknaden. Även om GTX 460 är ett mycket bra kort och står sig ganska väl prestandamässigt, inte minst överklockat, hade NVIDIA inte mycket till val när Radeon HD 6800-serien nu kommer och höjer ribban ytterligare.

Problemet för NVIDIA är att deras GF104 GPU är betydligt större än Barts, exakt hur mycket vet bara NVIDIA. Men varje GeForce GTX 460-kort kostar mer för NVIDIA att tillverka än vad det kostar AMD att tillverka deras nya Radeon HD 6800-serie.

hd6800.slut

Konsumenterna de stora vinnarna

Det utan tvivel bästa som kommit ut av AMD:s Radeon HD 6800-serie är den effekt grafikkorten haft på marknaden. Priserna har rasat de senaste veckorna och man får idag enormt mycket grafikkort för runt 2 000 kronor. AMD Radeon HD 6870 är det kraftfullaste mellanklasskortet på marknaden idag och även om priserna är lite högre än konkurrenterna finns det gott om värde i dess funktionalitet. Radeon HD 6850 har sin charm och förutom bra prestanda/krona (bättre än HD 6870 idag), är det även ett riktigt spännande kort för dem som är villiga att pressa klockfrekvenserna ytterligare. Vårt testexemplar från XFX pressades över 30% på grafikkretsen samt 25% på minnet.

rekommenderad
Radeon HD 6870
Radeon HD 6850

Uppdatering 11:07, 2010-10-22: Svenska datorbutiker har idag börjat lista AMD:s nya grafikkortsserie och XFX är hittills den enda tillverkare som har de nya korten i lager. XFX Radeon HD 6850 kostar i skrivande stund 1 795 kronor inklusive moms, medan storebror XFX Radeon HD 6870 sjunkit i pris till 2 195 kronor inklusive moms. Noterbart är att man inte löst de sista detaljerna kring sina spelpaket och att detta inte ingår idag. Även ASUS Radeon HD 6870 finnas nu att hitta i butiker, i skrivande stund för 2 349 kronor inklusive moms.

Med detta sagt är NVIDIA GeForce GTX 460 fortfarande ett mycket bra val – speciellt för dem som mest spelar spel där NVIDIA:s fina tessellation-prestanda utnyttjas till max.

AMD har återställt ordningen på mellanklassmarknaden och lagt en fin grund för framtiden. Nästa steg tar man under november månad när storebror Cayman äntrar scenen, något som lär kräva mer än bara prispressningar för att kontra.

xfx6850slut

XFX Radeon HD 6850

Fördelar
+Konkurrenskraftigt pris
+Prestanda
+Bildutgångar (HDMI 1.4a, 2 x mini-DP 1.2 och Dubbla DVI)
+Strömförbrukning
+Mycket fina överklockningspotential
+Stöd för HD3D, Eyefinity och nya AA/AF inställningar
+Effektiv kylare

Nackdelar
– Får det tungt mot överklockade GTX 460-kort

Lägsta pris på prisjakt:

xfx6870slut

XFX Radeon HD 6870

Fördelar
+Prestanda
+Bildutgångar (HDMI 1.4a, 2 x mini-DP 1.2 och Dubbla DVI)
+Strömförbrukning
+Goda överklockningspotential
+Stöd för HD3D, Eyefinity och nya AA/AF inställningar

Nackdelar
– Något högre pris än NVIDIAs GeForce GTX 460-kort

Lägsta pris på prisjakt:

asus6870slut

ASUS Radeon HD 6870

Fördelar
+Prestanda
+15 MHz högre GPU-klockfrekvens
+Bildutgångar (HDMI 1.4a, 2 x mini-DP 1.2 och Dubbla DVI)
+Strömförbrukning
+Goda överklockningspotential
+Kylare med stilren aluminiumprofil
+Stöd för HD3D, Eyefinity och nya AA/AF inställningar
+Medföljande överklockningsmjukvara

Nackdelar
– Något högre pris än motsvarande HD 6870-kort

Lägsta pris på prisjakt:

23
Leave a Reply

Please Login to comment
23 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
12 Comment authors
AmiDoncHenrik BerntssonlefanzHeJoAnton Karmehed Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
flopper
Medlem

en liten knockout

Tempel
Medlem
Tempel

Mycket bra och utförlig recension. Skulle tro på att AMD om produktionen går bra så dom kan täcka efterfrågan kan börja pressa priserna om en månad lagom till julhandeln.

Mean Machine
Gäst
Mean Machine

Det enda jag kan säga är att jag ser fram emot min första natt med ordentlig sömn sedan i söndags. 6800-korten ser riktigt bra ut, speciellt nöjd är jag med överklockningen på XFX HD6850. 🙂

alur
Medlem
alur

Verkar lite konstigt att det knappt är nån skillnad med AA/AF på eller av. Tex, Metro 2033 utan AA/AF har
XFX 6870 – 31.67
460 768mb OC – 28
XFX 6850 – 27
460 1GB – 26.33

medans 8xAA & 16xAF har
XFX 6870 – 31.3
460 768mb OC – 27
XFX 6850 – 27
460 1GB – 25.41

Så skillnaden i FPS mellan 0xAA/AF och 8xAA/16xAF är under 1 fps för alla kort.

Mean Machine
Gäst
Mean Machine

Det pekar mest på att Metro 2033 är mer CPU-begränsat. Fast skillnaderna med AA/AF på och av är väldigt små rent generellt, förutom i Starcraft 2 som kan vara det sämst kodade spelet sedan GTA IV till PC.

Svensken
Medlem
Svensken

Bra test ännu en gång Nordichardware! 🙂 Hatten av till AMD:s ingenjörer som lyckats göra dessa kretsarna mindre men med fortsatt hög prestanda. Själv tycker jag att GTX 460 hänger med rätt bra speciellt MSI versionen. Däremot var det som man förväntade sig att strömförbrukningen på detta kortet är väldigt hög. Det är något AMD lyckats med dessa nya korten man håller strömförbrukningen nere. Sen kostar också MSI versionen ca 2000 kronor i butik idag vilket placerar den mellan HD6850 och HD6870 rent kostnadsmässigt. I vilket fall ett riktigt bra test! 🙂 Nu hoppas jag att där kommer en passivt… Läs hela »

Mean Machine
Gäst
Mean Machine

[quote name=”Swedish Berserk”]I vilket fall ett riktigt bra test! 🙂 Nu hoppas jag att där kommer en passivt kyld HD6850 variant men det är kanske lite för mycket begärt?[/quote]
Det är nog inte helt omöjligt ändå. Fast det är nog lättast att fixa själv med en rejäl tredjepartskylare. Tror ingen vill garantera att det funkar passivt under längre perioder riktigt än. 🙂

flopper
Medlem

nått nytt angående cayman?
😉

och ja, läsvärd artikel.

Fredrik
Medlem
Fredrik

[quote name=”Swedish Berserk”]Bra test ännu en gång Nordichardware! 🙂 Hatten av till AMD:s ingenjörer som lyckats göra dessa kretsarna mindre men med fortsatt hög prestanda. Själv tycker jag att GTX 460 hänger med rätt bra speciellt MSI versionen. Däremot var det som man förväntade sig att strömförbrukningen på detta kortet är väldigt hög. Det är något AMD lyckats med dessa nya korten man håller strömförbrukningen nere. Sen kostar också MSI versionen ca 2000 kronor i butik idag vilket placerar den mellan HD6850 och HD6870 rent kostnadsmässigt. I vilket fall ett riktigt bra test! 🙂 Nu hoppas jag att där kommer… Läs hela »

flopper
Medlem

går alltid att underklocka?
med någon tredjepartlösning borde detta kunna funka?

Mean Machine
Gäst
Mean Machine

Ska man underklocka kan man lika gärna köpa ett passivt 5770, det finns redan i liten utsträckning. 🙂

McKinley
Medlem
McKinley

Prestandamässigt är det en miss men när det gäller strömförbrukningen är det definitivt en seger där.
Önskar att mitt monsterkort drog ungefär 100 mindre watt 🙁

lefanz
Medlem
lefanz

”Men med lite specialutvecklade verktyg kunde vi ta oss förbi dessa spärrar och pressa korten lite extra.”

Ni får gärna förklara mer utförligt hur ni tog er förbi dessa ”spärrar” och vilka de ”specialutvecklade verktygen” ni använde

HeJo
Medlem
HeJo

Presterar bättre än jag hade förväntat mig, riktigt fin prestanda ur en så liten GPU.
Länge sen mellansegmentet hade så många prisvärda kort.

lefanz
Medlem
lefanz

Tack för det snabba svaret! Riktigt bra recension btw

Henrik Berntsson
Admin

anton och jonas håller fanan högt som vanligt med förmodligen den tyngsta analysen av 6800 i sverige idag, grymt bra jobbat
klart intressanta kort och mellansegmentet verkar bli riktigt gynnsamt för oss konsumenter 🙂 najs att man går vidare och utvecklar flerskärmsstödet ytterligare det gillar vi

AmiDonc
Medlem
AmiDonc

Härlig läsning, tackar…