Med Unreal Engine 4 vill Epic Games inte bara tillhändahålla en motor som tillåter närmast fotorealistisk grafik, utan även verktyg som gör det möjligt för fler användare att skapa egna spel och miljöer. Nu har en 3D-konstnär använt Epics nya motor för att återskapa Super Mario i en uppsättning vrålsnygga miljöer.

Fotorealism har kanske aldrig varit målet med grafiken i Nintendos Super Mario-titlar, men hindrar inte 3D-designern ARyok Pinera från att ta fram ett exempel på hur den rödblå rörmokaren hade kunnat arta sig i högupplösta miljöer med hjälp av en av marknadens mest moderna och avancerade grafikmotorer.

Pinera har använt sig av existerande miljöer och modeller från Epic och andra utvecklare och användare, och sedan kodat Marios animationer från grunden genom att imitera animationerna och rörelserna från Super Mario 64. Resultatet är en högupplöst Mario som springer och hoppar genom läckra landskap och byggnader, fyllda till bredden med vassa ljus- och partikeleffekter från Epics senaste motor.

Merparten av miljöerna är knappast i den stil vi är vana att se från Nintendo, så vi bör kanske inte räkna med att få se kommande Mario-spel se snarlika ut. Däremot är videon ett roligt exempel på vad som är möjligt med moderna grafikmotorer som Unreal Engine med minimalt med resurser och utvecklingstid.


Relaterade artiklar

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid