Grafikgränssnittet DirectX 12 ligger nu runt hörnet och lovar både bättre prestanda och högre effektivitet än någonsin i datorspel. Spelutvecklaren Stardocks vd menar samtidigt att företag som Microsoft, Intel och Nvidia är dåliga på att marknadsföra fördelarna med Directx 12. Av den enkla anledningen att man inte vill erkänna hur sent denna satsning faktiskt kommer.

Med Mantle fick AMD hela PC-industrin att vakna upp och tanken om ett lågnivågränssnitt för programmering mot GPU och datorspel gick från en idé till högsta prioritet hos de flesta involverade. Microsoft har sedan Mantle introducerades arbetat febrilt på DirectX 12 som med en liknande lågnivådesign ska göra det lättare för spelutvecklare att effektivisera sina grafikmotorer och utnyttja resurserna i både GPU och CPU på ett bättre sätt.

Brad_WardellSom vi sett med Mantle och tidiga tester av DirectX 12 är fördelarna många mot traditionella DirectX 11 och på vissa områden är det imponerande prestandaskillnader som påvisas. Något som förvisso är väldigt positivt för konsumenter men som samtidigt kan vara något av en skamfläck för de företag som inte sett till att dagens kraftfulla hårdvara utnyttjats bättre redan tidigare.

Flerkärniga processorer får äntligen sträcka på benen

Stardocks vd Brad Wardell är en av de mest ljudliga förespråkarna för DirectX 12 och menar att flera företag är försiktiga med att marknadsföra fördelarna med DirectX 12 bättre. Specifikt pekar Wardell ut det numera betydligt effektivare flertrådsstödet i Mantle och DirectX 12. Teknik som gör det möjligt även för grafikmotorer och spel att utnyttja inte bara en eller två CPU-kärnor utan effektivare kunna dra nytta av alla 4 till 8 CPU-kärnor som faktiskt finns i dagens konsumentprocessorer.

”What I hope most users get, I’ve had a lot of meetings with Microsoft, AMD, and a little bit of Nvidia and Intel – they really need to hit home the fact that DirectX 12, Vulkan, and Mantle, allow all of the cores of your CPU to talk to the video card simultaneously. But everyone’s really iffy about that, because that means acknowledging that for the past several years, only one of your cores was talking to the GPU, and no one wants to go ‘You know by the way, you know that multi-core CPU? It was useless for your games.’ Alright? No one wants to be that guy. People wonder, saying ‘Gosh, doesn’t it seem like PC games have stalled? I wonder why that is?’ Well, the speed of a single core on a computer has not changed in years. It’s been at 3GHz, or 2-something GHz for years, I mean that’s not the only thing that affects the speed, but you get the idea. Now, with DirectX 12, Vulkan, and Mantle, it’s how many cores you’ve got. We’ve got lots of those. Suddenly, you go by 4x, 5x, the performance.

That’s another thing, quit with this 20% boost crap. They all know it, and off the record I’ve had people tell me if they say the real numbers, there will be people who just believe it’s marketing fluff. Well, bring them over to your booth, show them, and go ‘Look, here’s DirectX 11, here’s DirectX 12. This is running at 8 frames a second, this is running at 60 frames a second.’ It’s straightforward, but no one wants to admit it. Anandtech did, they showed it, they did their benchmarks.”

Det finns helt klart en poäng i Brad Wardells argumentation och det känns uppenbart att vi redan för flera år sedan borde sett bättre stöd för flerkärniga processorer i grafikgränssnitt och spelmotorer. Det tjänar samtidigt inget till att gråta över spilld mjölk och som Wardell tidigare uttryckt det kan vi kanske istället vara glada att AMD ”sparkade Microsoft i röven” och äntligen fick fart på stödet för flerkärniga processorer.

Källa: Worlds Factory

Relaterade artiklar

13
Leave a Reply

Please Login to comment
13 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
S0urcerr0RChrippzxemacsctrl Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem
Arne Berg

Sen kanske man inte ska upphåsa low Level api allt før mycket eftersom det finns en hel del førdelar æven med high Level api men det passar inte marknadsføringen så bra(farligt & skriva detta får nog mycke skit før den kommentaren)
Men ska bli intressant & se vad det kommer før nya tekniker bakom hørnet med dx12 det enda nya i dagslæget ær væl ie DX 11.3 Men det kommer visa sig om inte allt før lång tid

Medlem
Clarence Hogland

[quote name=”Ase”]Sen kanske man inte ska upphåsa low Level api allt før mycket eftersom det finns en hel del førdelar æven med high Level api men det passar inte marknadsføringen så bra(farligt & skriva detta får nog mycke skit før den kommentaren)Men ska bli intressant & se vad det kommer før nya tekniker bakom hørnet med dx12 det enda nya i dagslæget ær væl ie DX 11.3 Men det kommer visa sig om inte allt før lång tid[/quote] Nää, folk är inte precis så stridslystna här 🙂 Sen så håller jag med dig. Det finns fördelar med ett HIgh lvl… Läs hela »

GuuFi
Medlem
GuuFi

Som vanligt så får vi tacka AMD för innovation som inte kostar extra, oavsett om vi gillar dem eller inte.

Hoppas FreeSync har samma effekt för skärmar/grafikkort.

Robertxxx
Gäst
Robertxxx

Att inte DirectX12 kommit tidigare har hållit tillbaka utvecklingen i spel och hårdvarubranschen. Inte konstigt att PC försäljning stagnerar när det inte görs tillräckligt stora framsteg. Jag är villig att spendera pengar när jag känner att jag får valuta för dem, inte samma hårdvara fast 5% snabbare.

Spel hade sett väldigt annorlunda ut idag om funktionerna i DirectX12 kom för fem år sedan.

Jag ger AMD stående ovationen för de drog i gång project Mantle som nu kommer revolutionera PC och mobilbranschen samt också FreeSync som får bort monitortillverkarnas lathet att utveckla nya innovationer.

Det blir några intressanta år framöver.

ctrl
Gäst
ctrl

Det bästa med AMDs teknik Mantle är hur tekniken kommer i nya OpenGL sedan som Vulkan. Eller iaf en del av tankegången. Så vi inte igen enbart har DirectX inlåsningen. Särskilt för Linux och MacOS systemen är detta viktigt.

Medlem
Arne Berg

[quote name=”ctrl”]Det bästa med AMDs teknik Mantle är hur tekniken kommer i nya OpenGL sedan som Vulkan. Eller iaf en del av tankegången. Så vi inte igen enbart har DirectX inlåsningen. Särskilt för Linux och MacOS systemen är detta viktigt.[/quote]Du har haft möjlighet att köra open gl i windows under alla år problemet är att det varit så mycket sämmre så ingen på pc sidan(windows) använt det,sen kan man ju inte skryta om att mantle gjorde särskilt stort intryck på prestanda eller finesser förutom på utvald hårdvara(för klena datorer så var det ok) finns fall som det tom presterat sämmre… Läs hela »

Medlem
Arne Berg

låter bra med mer belastning på cpu kärnor jag har 16 så e bara positivt ,men fullt stöd för 4-12 borde vara rimligt sen möjlighet att köra flera gk utan sli eller crossfire så kan det nog bli bra detta

Fredrik
Medlem
Fredrik

Själv tycker jag som både linuxanvändare och svensk att Mantle/Vulkan är klart mer intressant.

Med Johan Andersson som en nyckelfigur och Niklas Smedberg som en centralfigur i Mantle/Vulkan så borde ni som svensk hårdvarusajt prata med någon av dem istället. 8)

Medlem
Arne Berg

[quote name=”xemacs”]Själv tycker jag som både linuxanvändare och svensk att Mantle/Vulkan är klart mer intressant.

Med Johan Andersson som en nyckelfigur och Niklas Smedberg som en centralfigur i Mantle/Vulkan så borde ni som svensk hårdvarusajt prata med någon av dem istället. 8)[/quote]
Även jag är Linux användare (fast bara på en dator) Hoppas att Nya open gl blir bra Mantle bryr jag mig inte om men bättre grafikhantering är nåt som verkligen Linux behöver ser snarare Steam OS som största hoppet inte Mantle eller Vulkan för spelande då.

Medlem
Arne Berg

[quote name=”xemacs”]Själv tycker jag som både linuxanvändare och svensk att Mantle/Vulkan är klart mer intressant. Med Johan Andersson som en nyckelfigur och Niklas Smedberg som en centralfigur i Mantle/Vulkan så borde ni som svensk hårdvarusajt prata med någon av dem istället. 8)[/quote]Ursäkta vad har att vara svensk med dx12 att göra eller mjukvara/hårdvara alls att göra att du kanske gillar Dice & deras spel är en annan sak, jag har inte spelat ett bra svenskt spel ännu tyvär, vart det kommer ifrån är orelevant bara det är bra vilket inte tex EA ägda Dice spel är enligt mig men smaken… Läs hela »

Medlem
Arne Berg

Känns som att AMD försöker köra en fuling med EA & mantle sponsra alla deras spel för att komma in i deras sfär med total marknadsdominans & skräp men generera pengar så är inte direkt imponerad av vad som sker nu för tiden i datorvärlden,

Chrippz
Gäst
Chrippz

Det är väl därför man märker att ens gamla i5-760 som har 5 år på nacken presterar hur fint som helst. Hade man dragit en processor från 2005 och försökt köra 2010 års spel på den så hade det ju gått sådär…

S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

Håller med Stardock till 100%. Jag har själv förespråkat denna hårdvarunära approach ända sedan 90-talet.Även för flera år sen på NHW forumet, där jag skrev följande:https://www.nordichardware.se/swforum/spel/140875-spel-f%F6r-grafikkortstester-var-med-och-p%E5verka-nhws-tester-2.html#post1278402Jag tror fortfarande det finns betydligt mer att hämta än det vi initialt kommer se med DX12.En sak man kan vinna väldigt mycket extra prestanda på är att minimera bollande av data mellan RAM och Cache (och ännu värre – pagefile!!). Tyvärr är modern programvara extremt bloatat med massa duplicerade data och algoritmer som ger upphov till en ordentligt nedskräpad exekveringsprocess. Vänta ni bara tills OS och applikationer trimmas ner från dessa gigantiska kodblobbar till… Läs hela »