Nvidia tar i från tårna med sin nya grafikkortsserie för bärbara speldatorer, Geforce 800M. Inte helt oväntat siktar företaget på mer prestanda än tidigare generationer, men desto mer i fokus står nu batteritiden. Kretsarna kommer både med Kepler- och Maxwell-arkitektur och med den nya strömsparfunktionen Battery Boost.

Bärbara speldatorer blir mer populära i takt med att de mobila grafikkretsarna blir mer kompetenta och rimlig prestanda kan paketeras in i en dator som inte ger träningsvärk på väg till LAN:et. Det är någonting Nvidia vill framhäva med sina nya mobila grafikkretsar, där inte bara prestandan står i fokus. Tillverkaren har i stor utsträckning satsat på en låg effektförbrukning och avancerade strömsparfunktioner för att kunna hålla datorerna portabla och samtidigt hålla batteritiden lång nog för att faktiskt kunna spela på resande fot.

Kepler och Maxwell under delad flagg

Alla kretsar i Geforce 800M-serien är tillverkade i 28 nanometer, men inte mindre än tre olika arkitekturer finns representerade bland de olika modellerna. Den vanligaste är Kepler, som är den rådande arkitekturen för Nvidias stationära prestandakort. Men vi hittar även några modeller som baseras på den nya strömsnåla arkitekturen Maxwell, som introducerades för stationära datorer i form av instegskortet GTX 750 Ti tidigare i år. Längst ner i prisklasserna hittar vi till sist minstingkretsen 820M som baseras på den äldre Fermi-arkitekturen.

performance

  GTX 880M GTX 870M GTX 860M GTX 850M
Tillverkningsteknik TSMC 28 nm TSMC 28 nm TSMC 28 nm TSMC 28 nm
Arkitektur Kepler Kepler Maxwell eller Kepler Maxwell
CUDA-kärnor 1 536 st 1 344 st 1 152 st eller 640 st 640 st
Klockfrekvens 945 MHz 941 MHz 797 MHz eller 1 029 MHz 876 MHz
Boost Ja Ja Ja Ja
Grafikminne Upp till 4 GB Upp till 3 GB Upp till 2 GB Upp till 2 GB
Minnesfrekvens
(Effektiv)
5 000 MHz 5 000 MHz 5 000 MHz 5 000 MHz
Minnesbuss 256 bit 192 bit 128 bit 128 bit

Fyra av de nya grafikkretsarna går under GTX-prefixet, nämligen flaggskeppet GTX 880M, GTX 870M, GTX 860M och GTX 850M. Utöver dessa finns de tre kretsarna 840M, 830M och 820M som saknar GTX-prefixet och därmed också Nvidias nya Battery Boost-funktion (som vi beskriver längre ner). GTX 850M använder sig av Maxwell, medan GTX 880M och GTX 870M använder Kepler. GTX 860M finns specificerad med både Kepler och Maxwell.

Toppmodellen 880M får 1 536 CUDA-kärnor som körs i 954 megahertz med möjlighet för boost – och ska enligt Nvidia vara världens snabbaste mobila grafikkrets idag. Minnet körs i 2 500 megahertz, eller effektiva 5 000 megahertz, och kommer finnas i upp till 4 gigabyte GDDR5. Syskonet 870M kommer i sin tur något nedskalad, med färre kärnor och lägre frekvenser.

Egendomligast i skaran är GTX 860M, där två kretsar med olika specifikationer kommer gå under samma namn. Den ena är en Kepler-baserad krets med 1 152 CUDA-kärnor som körs i 797 megahertz. Den andra kretsen som går under samma namn är istället i praktiken en överklockad GTX 850M med 640 Maxwell-kärnor. Enligt Nvidia ska båda kretsarna prestera närmast identiskt, med cirka 40 bildrutor per sekund i 1080p, och därför har de också fått samma etikett. Nvidia har avslöjat hur skillnaden mellan kretsarna kommer arta sig i mån av strömförbrukning.

Inga detaljerade specifikationer utöver arkitektur och minnesmängd (upp till 2 gigabyte) har tillkännagivits för 840M, 830M eller 820M.

Battery Boost – inte en watt ska gå till spillo

Nvidia har inte tillkännagivit alla detaljer kring hur Battery Boost fungerar, men vi har fått ta del av grundkonceptet. Medan många batterisparfunktioner siktar på att sänka grafikkretsens och processorns frekvenser och spänningar till specifika nivåer så anpassar sig Battery Boost efter det spel man använder. Istället för att ha en målfrekvens så används en måluppdateringsfrekvens på exempelvis 30 bildrutor per sekund i spelet – och frekvenserna och spänningarna sänks för att matcha den prestandan.

battery_boost

Det innebär att batteritiden fortfarande kan variera väldigt mycket från spel till spel beroende på hur mycket prestanda spelet kräver från början och hur prestandamarginal som finns. Standardnivån för Battery Boost är att sikta på 30 bildrutor per sekund, men användaren kan själv justera det till högre eller lägre siffror om så önskas.

Tanken är att Battery Boost ska fungera hand i hand med Optimus-tekniken, som automatiskt stänger av den diskreta grafikkretsen när den inte behövs, så att spel eller operativsystem istället körs på den strömsnålare grafikkretsen som är inbyggd i CPU:n.

Allt som allt utlovar Nvidia att Battery Boost i kombination med Optimus kan ge upp till dubbla batteritiden beroende på val av spel och grafikkort.

Flera tillverkare, däribland Gigabyte, Asus, MSI, Lenovo och Alienware har redan meddelat att de arbetar på datorer med de nya mobila kretsarna. Inga exakta lanseringsdatum har presenterats, men vi bör få veta mer från respektive tillverkare inom kort. Nvidia har inte meddelat några prisuppgifter för själva grafikkretsarna.


Relaterade artiklar

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid