Det slutgiltiga målet med virtuell verklighet som Oculus Rift är att att kunna placera dig själv i en realistisk virtuell miljö, som om du faktiskt var där. En professor vid University of California har nu kommit ett steg närmare och genererat en återskapning av sig själv i en virtuell miljö med hjälp av Oculus Rift och Kinect-sensorer.

Kinect är mer än bara en kamera, och flera tidigare projekt har visat dess potential för att skapa 3D-avbildningar av sin omgivning. Det är så Microsoft kan använda den för att spåra rörelser och styra spel, och en rad andra projekt har bland annat dragit nytta av tekniken för att skapa virtuella pekskärmar.

Men vad kan åstadkommas om man kombinerar tre Kinect med VR-glasögonen Oculus Rift? Målet med virtuell verklighet är total inlevelse, men det finns vissa hinder som måste överkommas innan det blir verklighet. Att inte kunna se sin egen kropp i den virtuella miljön är ett stort hinder som tenderar att bryta illusionen, och det är det Professor Oliver Kreylos på University of California vill försöka kringå.

Genom att använda tre Kinect-sensorer kan han dels skapa en virtuell avbild av sitt kontor, men även avbild av sig själv. Genom sitt Oculus Rift-headset kan han sedan se sina händer framför sig och se ner på resten av kroppen, varesig han sitter eller står. Han kan dessutom flytta den virtuella kameran i rummet för att se sin egen kropp ur tredje person. Effekten är minst sagt imponerande, även om det finns en del skavanker att ordna till.

Den största bristen just nu är att Kreylos använt sig av första generationens Kinect-sensorer, som har betydligt lägre upplösning än den till Xbox One. Därför blir också bilden grynig och får ojämna kanter. Kreylos har valt att inte använda skelettmodelleringsfunktionen på Kinect, för att det bidrar med högre latens och därmed mindre inlevelse. Dessutom används första generationens utvecklarkit av Oculus Rift, som inte har samma rörelsespårningsfunktioner och låga latenser som den senaste versionen.

Vi väntar spänt på att få se vad Kreylos och andra med liknande projekt kan producera i framtiden, till exempel när de kan dra nytta av andra generationens Kinect med betydligt högre upplösning.

Via: BGR


Relaterade artiklar

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments