När Nvidia presenterade sina nya grafikkort ur Maxwell-familjen introducerade de även Dynamic Super Resolution, en kantutjämningsteknik som använder 4K-rendering nedskalat till lägre upplösningar. Nu tar Nvidia samma teknik även till sina äldre grafikkretsar med en ny drivrutin.

Dynamic Super Resolution, förkortat DSR, är en teknik Nvidia introducerade i och med sin GTX 900-serie. Tanken är att den som spelar på 1080p-skärm med ett tillräckligt kraftfullt grafikkort ska kunna dra nytta av sina extra hästkrafter genom att rendera spelet i 4K-upplösning, för att sedan skala ner det till 1080p för högre precision vid rendering av exempelvis kanter. Resultatet ska vara mindre ”hackiga” linjer, i stil med en antialiasing-teknik.

Nu släpper Nvidia sin nya Game Ready-drivrutin 344.48, i samband med lanseringen av spel som Civilization: Beyond Earth, som bland annat lägger till nya speloptimeringar. Men drivrutinen innebär även att de som sitter på grafikkort ur Fermi- eller Maxwell-familjerna grafikkort, det vill säga GTX 500 till 700, kan dra nytta av den nya DSR-tekniken, som tidigare varit begränsad till GTX 900-serien.

Du kan ladda ner drivrutinen från Nvidias hemsida här, där du även hittar lite mer detaljer om förändringarna.


Relaterade artiklar

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid