Idag sitter AMD-hårdvara i samtliga av de tre stora spelkonsolerna vilket inte bara ger AMD en välbehövd extra inkomst utan även goda möjligheter att på allvar tackla problemet med dåliga konsolportar till PC. Tanken är att Mantle ska låta utvecklare enkelt porta spel till PC tillsammans med dess konsoloptimeringar.

Vi har flera gånger tidigare gått igenom vad Mantle är och vad det för med sig för fördelar, men här är en snabb repetition: Mantle är AMD:s eget grafik-API, jämförtbart med Directx eller OpenGL, som är tänkt att ge utvecklare mer fria tyglar för att dra nytta av så mycket som möjligt av grafikprocessorns prestanda och därmed också avlasta övriga delar av systemet. Resultatet är bättre optimerade spel som levererar mer prestanda på given hårdvara.

PC och konsol kan utvecklas parallellt

Det är särskilt viktigt i samband med faktumet att AMD idag tillhändahåller systemprocessorer till både Playstation 4 och Xbox One och därmed också känner till konsolernas hårdvara och mjukvara väldigt. Mantle används inte till spelkonsolerna, men kan däremot bli en viktig länk mellan PC och konsoler.

AMD passade på att ta upp Mantle under sin Future of Compute-konferens, där en hel del information vi redan kände till togs upp, exempelvis prestandaskillnaderna mellan Directx och Mantle i olika PC-spel. Men en intressant detalj som inte har ringats in vidare tydligt tidigare är att spel med Mantle-stöd smärtfritt ska gå att överföra från konsol till PC, komplett med optimeringar.

Capcom-Mantle

Det innebär att utvecklare som gör spel både till spelkonsoler och PC kan utveckla spelet till alla plattformarna samtidigt, och sedan lägga tid på att lägga in extra effekter till PC-versionen snarare än att göra PC-utvecklingen till ett separat och mer resurskrävande projekt. Resultatet ska vara att så länge AMD-hårdvara används så ska det inte behöva finnas några fler halvdana konsolportningar. Däremot kan det se desto dystrare ut för Nvidia, som valt att inte anamma Mantle utan satsa helt och hållet på Directx 12.

Många stora spelutvecklare har redan anmält sitt intresse för Mantle och börjat använda det i sina spel, men den nya generationen av grafik-API är inte en scen AMD kan hålla för sig själv vidare länge. Kommande Directx 12 kommer innebära liknande prestandaoptimeringar och Apple har börjat använda sitt eget API Metal. AMD:s största fördel kan därför vara just konsolportningen framöver, men det är fortfarande för tidigt att säga hur spelplanen kommer se ut efter att Directx 12 lanserats i skarp version.

Via: Wccftech


Relaterade artiklar

4
Leave a Reply

Please Login to comment
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
OrigoNiaburethns Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem
Arne Berg

mycke bullshit! Det enda positiva är att microsoft fick sig en spark i ändan, annars e det bara negativt med Mantle ,om det finns kvar så dröjer det inte länge innan Nvidia kommer med sitt egna API & även intel kanske så får vi en ännu mer splittrad pc marknad

ns
Gäst
ns

Vi kan nog utgå från följande (1) DX12 fungerar endast i Windows och Xbox. Vi lär inte se det i Android eller Apple-miljö. (2) Mantle kan vara knuten till GCN och i så fall är det mycket arbete för andra tillverkare att implementera stöd för det i chip. (3) Metal kommer endast att finnas på IOS-enheter och Apple lär inte vilja se det hos andra, exepelvis Android. Det finns även något som kallas OpenGL NG. Jag tror att den kommer att bli vanligast eftersom WebGL använder OpenGL och att Android, som också använder OpenGL, har 70% av mobilmarknaden. Dessutom kommer… Läs hela »

Niabureth
Medlem
Niabureth

[quote name=”Ase”]mycke bullshit! Det enda positiva är att microsoft fick sig en spark i ändan, annars e det bara negativt med Mantle ,om det finns kvar så dröjer det inte länge innan Nvidia kommer med sitt egna API & även intel kanske så får vi en ännu mer splittrad pc marknad[/quote] Vet inte riktigt vad som var BS av det som stod i artikeln. Har du lust att utveckla? Du verkar inte förstå att det inte hjälper speciellt mycket om Nvidia utvecklar ett eget API (vilket de med största sannolikhet inte kommer göra), för det är i konsollerna som likheterna… Läs hela »

Origo
Medlem
Origo

Om jag inte minns fel så har Microsoft fått se koden till Mantel och därmed är DX12 syskon till mantel?