Idag är Nvidia kungen av energieffektivitet i prestandasegmentet och vi har räknat med att AMD ska satsa fullt ut på maximal prestanda med sina kommande toppkort för att finta Nvidia på den fronten. Men nya läckor antyder att AMD kan ha optimerat mer än vad vi tidigare räknat med.

Akilleshälen hos AMD:s Hawaii-baserade grafikkort är dess höga strömförbruking och värmeutveckling, åtminstone jämfört med Nvidias toppkort, så i och med att ungefär ett år har gått sedan R9 200-serien lanserades har vi hittills inte räknat med att AMD ska kunna leverera några mirakel vad gäller sin energieffektivitet. Istället har det känts mest troligt att de kommer försöka knycka prestandakronan genom att konstruera större grafikkretsar tills dess att de kan pressa ner effektförbrukningen på allvar vid övergången till 16-nanometerstekniken nästa år.

Captain Jack = R9 390X?

Nu har prestanda- och strömförbrukningsdiagram dykt upp på Chiphell, i ett format vi sett strax innan lanseringen av flera andra grafikkortsserier med ganska pricksäker information. I diagrammen syns ett grafikkort med kodnamnet Captain Jack, som mycket väl kan vara en anspelning på den nya grafikkortsseriens kodnamn, Pirate Islands.

AMD-Radeon-R9-390X-Performance-Numbers

Två diagram presenteras – ett med en genomsnittlig prestanda i flera olika speltitlar och ett med grafikkortens strömförbrukning. Pirate Jack-kortet tycks här prestera något bättre än Geforce GTX 980, vilket vi räknar med att Radeon R9 390X kommer göra, men med en förvånansvärt låg strömförbrukning på 197 watt – något mer än Geforce GTX 980 men betydligt mindre än Radeon R9 290X.

AMD-Radeon-R9-390X-Power-Consumption

Det finns såklart flera anledningar till att vara skeptisk och inte dra för snabba slutsatser utifrån informationen. Även om Pirate Jack låter som ett kodnamn som passar Radeon R9 390X så presenteras inga specifikationer eller bilder på kortet och inga andra medel för att konstatera huruvida det faktiskt är det nya flaggskeppet eller inte. Det är dessutom ett ”preview sample”, vilket innebär att det inte nödvändigtvis är representativt för den slutgiltiga produkten.

AMD kan fortfarande överraska

Ett stort frågetecken kvarstår dessutom – hur har AMD i så fall optimerat sitt kort till den graden? Det är möjligt att AMD har haft mer framförhållning än vi tidigare räknat med och har arbetat hårt på att minska strömförbrukningen under det gångna året. Vi räknade som bekant inte heller med att Nvidia skulle lyckas pressa sin strömförbrukning så mycket som de gjorde med GTX 900-serien utan en ny tillverkningsteknik, så om AMD har gått en liknande väg med sin arkitektur är inte siffrorna helt otänkbara.

En rejäl skopa salt gäller dock tills vidare, men av allt att döma bör vi inte behöva vänta mycket längre till innan vi till slut kan få konkret information om den nya grafikkortsserien från AMD.

Källa: Chiphell via Wccftech


Relaterade artiklar

2
Leave a Reply

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
nsSledgehammer_ Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Sledgehammer_
Gäst
Sledgehammer_

Har folk redan glömt vad AMD gjorde med HD48xx och HD58xx serien?

ns
Gäst
ns

Så som OpenGL och Direct3D ser ut så verkar det som att GPU får jobba mer än nödvändigt för att få effekter som ser bra ut och därför slukar de ström. Dessa API är utvecklade under mitten på 1990-talet och passar egentligen inte med dagens behov där scenerna är mycket mer komplexa än vad de var på den tiden. Det finns många saker som är mycket svåra att göra bra, exempelvis skuggor, där det existerar en mängd olika algoritmer (som PCF, PSSM, VSM, osv). Ingen av dem är egentligen optimal eftersom artefakter mer eller mindre alltid uppstår. Att det är… Läs hela »