AMD har hittat ny ammunition i GPU-kriget och laddar nu bössan med kritik mot det gröna lägrets implementering av Directx 12. De första prestandasiffrorna i Directx 12-titeln Ashes of the Singularity visade hur AMD:s Radeon-kort krossade Nvidias senaste Geforce-modeller i prestandaskalning från Directx 11, något AMD menar har en enkel förklaring.

Medan Nvidia totalt dominerar grafikkortsmarknaden med sin Geforce-familj av grafikkort har AMD till synes hittat ny vind i seglet inför grafikkortshösten. Förutom att det röda lägret lanserat flera nya modeller med sin nya kraftfulla Fiji GPU har man även gjort riktigt bra ifrån sig i de första prestandatesterna med Microsofts Directx 12-grafikbibliotek.

Prestandatester på en tidig testversion av realtidsstrategispelet Ashes of the Singularity dök upp under augusti månad och visade hur AMD:s Graphics Core Next-arkitektur levererade mäkta imponerande prestandaskalning genom att byta från Directx 11 till Directx 12. Prestandaökningen låg på mellan 50 till 90 procent och detta medan Nvidias Geforce-kort fick vara glada för ens små prestandaförbättringar och istället tappade prestanda vid flera tillfällen när man växlade över till Directx 12.

Nvidia förkastade Oxide Games tidiga speltest som man anklagade för buggigt och dåligt optimerat. Oxide Games slog tillbaka och menade att eventuella buggar var ett problem i Directx 12 i sig självt, inget specifikt för deras grafikmotor.

Asynkrona shaders kan bli AMD:s trumfkort

Debatten har fortsatt och senaste diskussionen handlar nu om AMD och Nvidias skilda implementering av Directx 12 där Oxide Games inledde med att leverera en förklaring till varför AMD presterade så väl i Ashes of the Singularity. Oxide Games pekade på stödet för asynkrona shaders i AMD:s Graphics Core Next-arkitektur, en grundfunktion i Directx 12 som inte stödjs av Nvidias senaste Maxwell-arkitektur.

Asynkrona shaders ska vara en viktig funktion i Directx 12 för att dela upp tunga arbetsbördor på grafikkretsars många tusentals beräkningsenheter, kallade Streamprocessorer i AMD Radeon resp. Cuda-kärnor i Nvidia Geforce.

I en forumstråd på Overclock.net skriver Oxide Games lite om sina tankar kring asynkrona shaders och varför det är ett hett samtalsämne.

”I suspect that one thing that is helping AMD on GPU performance is D3D12 exposes Async Compute, which D3D11 did not. Ashes uses a modest amount of it, which gave us a noticeable perf improvement. It was mostly opportunistic where we just took a few compute tasks we were already doing and made them asynchronous, Ashes really isn’t a poster-child for advanced GCN features.

Our use of Async Compute, however, pales with comparisons to some of the things which the console guys are starting to do. Most of those haven’t made their way to the PC yet, but I’ve heard of developers getting 30% GPU performance by using Async Compute. Too early to tell, of course, but it could end being pretty disruptive in a year or so as these GCN built and optimized engines start coming to the PC. I don’t think Unreal titles will show this very much though, so likely we’ll have to wait to see. Has anyone profiled Ark yet?” skriver Kollock från Oxide Games på Overclock.net

Det krävs inte stöd för asynkrona shaders för att en GPU-arkitektur ska ge stöd för Directx 12 men vad det verkar ska åtminstone AMD:s GCN-arkitektur bjuda på stora prestandavinster när tekniken utnyttjas, vilket Oxide Games också påpekar.

”AFAIK, Maxwell doesn’t support Async Compute, at least not natively. We disabled it at the request of Nvidia, as it was much slower to try to use it then to not.

Weather or not Async Compute is better or not is subjective, but it definitely does buy some performance on AMD’s hardware. Whether it is the right architectural decision for Maxwell, or is even relevant to it’s scheduler is hard to say.”

Efter att Oxide Games ventilerat sina tankar och åsikter om implementeringen av asynkrona shaders i Ashes of the Singularity har AMD:s tekniske marknadsföringschef Robert Hallock levererat en egen smocka mot Nvidias Directx 12-implementering. I kommentaren som publicerats på Reddit skriver Robert Hallock bland annat att Nvidia är ”helt oförmögna” att nyttja sig av asynkrona shaders utan andra stora prestandavinster.

”Oxide effectively summarized my thoughts on the matter. NVIDIA claims “full support” for DX12, but conveniently ignores that Maxwell is utterly incapable of performing asynchronous compute without heavy reliance on slow context switching.
GCN has supported async shading since its inception, and it did so because we hoped and expected that gaming would lean into these workloads heavily. Mantle, Vulkan and DX12 all do. The consoles do (with gusto). PC games are chock full of compute-driven effects.
If memory serves, GCN has higher FLOPS/mm2 than any other architecture, and GCN is once again showing its prowess when utilized with common-sense workloads that are appropriate for the design of the architecture.” skriver Robert Hallock på Reddit.

Ashes of the Singularity är bara en av många DX12 titlar

Medan det onekligen verkar som att AMD har stora prestandavinster att hämta i Ashes of singularity, troligtvis till stor del på grund av sitt stöd för asynkrona shaders, är detta långt ifrån hela historien. Nvidia har redan i Directx 11 kapacitet att leverera snarlik prestanda som AMD och det är på tok för tidigt att dra några större växlar kring hur de båda grafikkortsarkitekturerna presterar i andra Directx 12-kapabla grafikmotorer. Något som också Oxide Games är inne på där man inte väntar sig lika stora prestandavinster med asynkrona shaders i titlar som exempelvis använder sig av omåttligt populära Unreal Engine.

Läs även

Lägsta pris på Prisjakt.nu

1
Leave a Reply

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
S0urcerr0R Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

Man blir glad att se att Radeon fans får något alldeles extra för att man väljer ett grafikkort från AMD.
Jag ska dra mitt strå till stacken och köpa ett R9 nano om allt går vägen med flytt till egen lägenhet dom närmsta månaderna. Egentligen är jag nog mer av ett Nvidia fan, men AMD har blödit kapital lite väl länge nu, och det vore tråkigt att se denna nyckelspelare tyna bort på samma sätt som 3DFX gjorde innan dom köptes upp.