För att använda AMD:s grafik-API Mantle idag behöver du ett AMD-grafikkort, men i grunden är tekniken inte specifikt knuten till GCN-arkitekturen. AMD står också fast vid att Mantle inte kommer vara låst till företagets egna kretsar, utan uppmuntrar Nvidia och Intel att också börja använda den.

Med sitt grafik-API Mantle vill AMD röra om i grytan på en PC-spelmarknad som centrerats kring DirectX. Med den bandbredd och de beräkningsegenskaper som moderna grafikkretsar besitter blir äldre grafik-API en flaskhals, då dessa är skrivna för en tid då CPU:n i en dator var betydligt mer dominant än vad den behöver vara idag. Mantle är tänkt att låta utvecklare arbeta närmare kislet och få mer kontroll över grafikkretsens resurser, vilket i sin tur leder till bättre prestanda för användaren.

https://www.nordichardware.se/images/labswedish/nyhetsartiklar/Grafik/Graphic_sales_Q3-13/fullimages/artikelbild.jpg

AMD bjuder in konkurrenterna

Mantle är än så länge exklusivt för AMD:s grafikkretsar med GCN-arkitektur, men i grunden är tekniken inte låst till en specifik arkitektur. Under en presskonferens påpekar företagets representant Richard Huddy att medan Mantle fortfarande är i betastadiet så kommer ett öppet utvecklarkit släppas innan åsskiftet – vilket innebär att även konkurrenterna Intel och Nvidia kommer kunna använda sig av tekniken om de så önskar.

Faktum är att AMD uppmanar sina konkurrenter till att använda sig av Mantle, för den avlastning tekniken medför till utvecklare och den bättre prestanda som spelaren kan få ut. Intel ska redan ha anmält sig som intresserade, men det återstår att se om även Nvidia kommer ta det steget. Med DirectX 12 knappt ett år borta kan det gröna laget mycket väl välja att lägga sina resurser på Microsofts nya API, som kommer medföra mycket ny funktionalitet som påminner om Mantle.

I nuläget ska över 100 spelutvecklare ha intresserat sig för Mantle, vilket innebär att vi bör få se allt fler titlar med stöd för tekniken under 2015.

Källa. Wccftech


Relaterade artiklar

4
Leave a Reply

Please Login to comment
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
martinotMorkulflopper Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
flopper
Medlem
flopper

Nvidia? No way.

Morkul
Medlem
Morkul

Hoppas verkligen inte att nVidia hoppar på detta. Vad som behövs just nu är ett riktig öppen standard för shader programmering och inte någonting som är lika inlåst som DirectX.

Nu finns det säkert någon som kommer anse att Mantle är ett öppet API, ja det är gratis att använda men det är fortfarande inlåst API som AMD har full kontroll över. Personligen anser jag att ett något modifierar OpenGL ES skulle fungerar betydligt bättre.

Medlem
Arne Berg

Var inte längesedan som intel blev nekad tillgång till Mantle för att det var i beta sa man då så mycke snack liten verkstad & Nvidia har väl redan sagt att dom inte är intresserade utan väntar in dx12

martinot
Medlem
martinot

Tåget är försent. Finns inget i värden som kommer att få Intel och Nvidia att hoppa på sin värsta konkurrents standard nu när DirectX 12 strax är här. Känns som AMD lever i sin egen bubbla om de verkligen tror på det.