AMD har gått ifrån sin tidigare modell med mindre drivrutinsuppdateringar varje månad för att istället satsa på större uppdateringar med lite större mellanrum. Vinterns stora uppdatering bli Catalyst Omega, som bland annat innebär stöd för 5K-upplösning och frekvenssynkroniseringstekniken Freesync.

Förra veckan läckte uppgifter om AMD:s nya grafikdrivrutinspaket Catalyst Omega, och nu är det dags för det röda laget att avtäcka sin nya mjukvara officiellt. Catalyst Omega blir en av de större drivrutinsuppdateringarna vi har sett på länge från AMD och för med sig en del finesser som vi känner igen från konkurrenten Nvidia, några prestandaförbättringar och några uppdateringar som banar väg för nya högupplösta och frekvenssynkroniserade skärmar.

omega_5k omega_24

Catalyst Omega för exempelvis med sig stöd för nya skärmar med 5K-upplösning i 60 hertz. Den upplösningsstandarden förväntas inte rullas ut på bred front förrän den nya Displayport 1.3-standarden hittar ut i handeln, men de som vill investera i första generationens 5K-skärmar kan göra det via dubbla Displayport 1.2-anslutningar i och med Catalyst Omega.

En annan häftig men kanske lite mindre allmännyttig funktion blir stöd för Eyefinity med upp till 24 skärmar i Windows för den som använder fyra grafikkretsar.

omega_vsr2 omega_vsr1

Vi ser även stöd för Virtual Super Resolution, vilket är AMD:s svar på Nvidias nya teknik Dynamic Super Resolution. I båda fallen innebär tekniken att grafikkortet kan rendera ett spel i 3 840 x 2 160 pixlar och sedan skala ner bilden till 1 920 x 1 080 pixlar, för att på så sätt fungera som en kantutjämningsteknik för de som sitter på en 1080p-skärm och har gott om GPU-kraft till övers.

Vi har för avsikt att testa AMD:s VSR-teknik för att se hur hur krävande tekniken faktiskt är och samtidigt få en uppfattning om hur bildkvalitén påverkas i praktiken. Funktionen har dock varit motsträvig och inte gått att aktivera på våra testmaskiner, vilket kan ha att göra med att vi använder 4K-skärmar i testlabbet. Funktionen finns dock inte tillgänglig ens när vi sänker upplösningen på skärmarna till 1080p. Troligtvis är beror det på att drivrutinen känner av att högre upplösningar finns tillgängliga och därför inte tillåter skalningen. Vi arbetar dock på att ta fram en fungerande testmetodik för VSR, så håll utkik på NHW.se framöver.

omega_freesync

Kanske den mest efterlängtade nya funktionaliteten blir Freesync, AMD:s svar på Nvidias G-Sync-teknik. Skärmar med stöd för Displayport 1.2a och VESA Adaptive-sync kommer dyka upp i handeln nu i vinter och under första kvartalet 2015 vilket låter användare med AMD-grafikkort (och på sikt även Intel-grafikkort) synkronisera uppdateringsfrekvensen på skärmen med bildfrekvensen från grafikkortet, för att på så sätt få jämnare animationer och undvika screen tearing. Tidigare har screen tearing främst bekämpats med v-sync, som i sin tuggar i sig en del prestanda och ökar latenserna.

omega_gains omega_gains2

Utöver de nya finesserna utlovar AMD även prestandaökningar för både diskreta Radeon-grafikkort och APU-kretsar, på upp till 19 respektive 29 procent. Den som använder en AMD-APU tillsammans med ett diskret Radeon-grafikkort kan i sin tur förvänta sig upp till 25 procent bättre grafikprestanda – givetvis beroende på vilken speltitel det gäller.

Den som är utvecklare kan i sin tur se fram emot att ta del av nya tekniker som TressFX 3.0, nästa version av AMD:s hårsimuleringsteknologi som nu låter spel rendera mer realistisk päls. Det finns även stöd för GPGPU-tekniken OpenCL 2.0 och bättre verktyg för att använda grafik-API:t Mantle i nya spel.

Med andra ord är det här den klart största och mest utförliga drivrutinsuppdateringen vi sett från AMD – och för den delen kanske den största drivrutinsuppdateringen från någon aktör – på länge. Hur drivrutinen kommer passa in i det kommande uppdateringsschemat är desto mer oklart, då vi inte vet hur ofta vi kan förvänta oss liknande stora uppdateringar eller hur namnsättningen kommer fortsätta fungera. En trolig modell är att vi får se en eller två sådana här stora uppdateringar om året, med kanske två till fyra mindre uppdateringar utspridda under årets gång.


Relaterade artiklar

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments