Nvidia satsar fullt ut på monitortekniken G-Sync inför 2014 och målet i år är bredda stödet för den kritikerrosade tekniken. Under CES2014 visar Nvidia upp G-Sync på en ultrahd-upplöst monitor, en kombination som kan bli något av den heliga graal för krävande spelentusiaster.

G-Sync används för att låta Nvidias Kepler GPU styra uppdateringsfrekvensen i din monitor och synkronisera den mot det antal bildrutor per sekund som grafikkortet kan leverera. Desto färre fps i ett spel, desto större problem med stuttering och tearing för användare. Det innebär att G-Sync lämpar sig bäst antingen med mindre kraftfulla grafikkort, alternativt vid extremt höga upplösningar där inte ens de kraftigaste grafikkorten kan leverera mer än ett 30-40 tal fps.

Här kan G-Sync med sin synkroniseringsteknik ge bra flyt och närmast eliminera ryckningar och renderingsproblem som annars lätt uppstår vid låga bildfrekvenser. Vilket är en perfekt lösning för ultrahd/4k-upplösning där till och med Geforce GTX 780 Ti får kämpa för att ge spelbar fps med höga grafikinställningar.

Nvidia kunde inte säga när exakt de första 4K-monitorerna med G-Sync integrerat dyker upp på marknaden men menade att det kommer förr snarare än senare. Vi imponerades av de korta demo vi såg på mässgolvet och kan knappt vänta på att dessa skärmar når marknaden, inte minst när priserna på 4K-skärmar ser ut att pressas drastiskt i år.

Relaterade artiklar:


Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid