Att Acer vill göra sig av med sin budgetstämpel kommer inte som en överraskning och med deras senaste datorlanseringar har vi redan börjat se tecken på det. Billigare datorer kommer istället tillhandahållas av deras andra varumärke Packard Bell.

Acer köpte upp Packard Bell under 2008, men hur de båda varumärkena har hanterats får anses motstridigt då de i många fall konkurrerat med varandra i pris. Enligt en talesperson från Acer som pratat med Techradar, så kommer de bli bättre på att separera de båda varumärkena från varandra.

”It can be a slightly conflicting message[…]Acer is moving away from the lower end. There is going to be a crossover but the key volume of the market is around the £400 mark. Acer will become more premium. We try to separate the two brands as far as possible, so the average consumer has no idea that the two brands are associated.”

Planen är att Packard Bell ska täcka budgetsegmentet som säljer i höga kvantiteter men med mycket lägre marginaler. Acer ska bli ett ”premiummärke” med bärbara datorer för runt 5 000 till 6 000 kronor och uppåt, för att bättre kunna konkurrera med företag som Dell, HP, ASUS och Apple. Acers förhoppning är att separationen från Packard Bell blir så tydlig att de flesta konsumenter inte kommer veta om att de är associerade med varandra.


Relaterad nyhet:

4
Leave a Reply

Please Login to comment
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
Christoffer HomgrenWingmanTempelAnton Karmehed Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Anton Karmehed
Admin

Ja det här är ju helt klart en intressant utveckling. Acer är ju speciellt i Sverige ett klassiskt budgetmärke, om man kan vända på steken och göra sitt varumärke – som trots allt är väl förknippat med PC – till ett premiummärke med lite mer pondus då har man nog nått långt. Men det bör ju vara en viss uppförsbacke. 🙂

Tempel
Medlem
Tempel

Frågan är om dom klarar av det då dom ändå skall fortsätta med PB så finns ju budgettänket kvar inom organisationen. Det krävs ju nästan annat folk för att få till det rätt.

Fantoon
Medlem
Fantoon

De kan börja med att slopa de löjliga namnen. Det är bara att titta på datorn från prisjakt som visas ovan. ”Hej, jag vill köpa en Acer aspire S5-391-533…fuck it, jag tar en Macbook Air” 😀

Christoffer Holmgren
Medlem
Christoffer Holmgren

[quote name=”Wingman”]De kan börja med att slopa de löjliga namnen. Det är bara att titta på datorn från prisjakt som visas ovan. ”Hej, jag vill köpa en Acer aspire S5-391-533…fuck it, jag tar en Macbook Air” :D[/quote]De löjliga namnen kommer säkerligen från det faktum att de har fokuserat på för stor del av marknaden och har så många olika produkter på marknaden. Det skulle inte skada att införa ett logiskt system så att konsumenter vet vad det är de köper utan att ta med sig en hårddisk dedikerad till produktnumret. Fast sen får det ju inte heller bli som till… Läs hela »