På X-bit Labs har man publicerat en massiv artikel om nVidias grafikkortsteknik SLI. De allra flest av våra läsare är införstådda i vad förkortningen står för. För er andra kan vi kort och gott säga att tekniken tillåter en användare att koppla samman två identiska grafikkort i samma dator för att uppnå prestandaökning på 1.5-2 gånger.


Som med all ny teknik är SLI långt ifrån felfri, något vi själva har god vetskap om.
I X-bit Labs artikel går man igen historien bakom SLI och de olika tillvägagångssätt som använts och arbetas på bland andra aktörer. Men man tittar även djupare på nVidias SLI-teknik både rent teoretiskt och praktiskt med mängder av tester.


Resultaten är skiftande och som vi själva erfarit är SLI-tekniken både imponerande och frustrerande till och från.


”That said, we could agree with NVIDIA’s claims about a super-high efficiency of SLI technology if it were not for one problem. SLI does not work with all games. In many gaming applications there was no performance gain whatever or there even was a negative effect from enabled SLI. In some cases enabling SLI made the system unstable, or a game just would not start up.”


Vi har i vårt eget testlabb laborerat med SLI-tekniken under ett par månader och har fortfarande inte fått allting att fungera som det ska. Vi hoppas dock få delar av vårt material klart inom ett par veckor så att även vi kan ge er vår syn på nVidias lovande grafikkortsteknik.


Men tills dess kan ni läsa X-Bit Labs omfattande artikel här.

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid