Med World of Warcraft kan Blizzard skryta med att ha producerat det mest vinstdrivande spelet genom tiderna, men dess forna glansdagar tycks onekligen vara förbi. Den nya expansionen Warlords of Draenor kan åter locka nya spelare, men enligt Blizzard själva räknar de inte med någon mer tillväxt för världens största MMORPG.

World of Warcraft är inte det enda populära MMORPG-spelet på marknaden, men det råder inga tvivel om att det är det största av sitt slag. När spelet var som mest populärt uppgick antalet aktiva användare i över 12 miljoner, och Blizzard räknar med att över 100 miljoner konton har skapats sedan spelet lanserades år 2004.

I juli i år hade antalet spelare sjunkit till 6,8 miljoner, en siffra som fortfarande är imponerande i jämförelse med konkurrerande titlar. Antalet spelare brukar dock få en knuff i samband med lanseringen av ett nytt expansionspaket, vilket innebär att siffran bör komma att öka något i samband med att Blizzard släpper Warlords of Draenor i år. Men även Blizzard är skeptiska till att det kommer finnas någon nämnvärd tillväxt att hämta för World of Warcraft framöver.

We really don’t know if [World of Warcraft] will grow again. It is possible, but I wouldn’t say it’s something that we expect. Our goal is to make the most compelling content we can.”
– Tom Chilton, lead game designer, Blizzard

Det uppger Blizzards representant Tom Chilton i en intervju med MCV. Det finns såklart flera anledningar till att spelet troligen aldrig kommer få samma fart som tidigare. Dels har spelet fått en del gråa hår, och det börjar bli svårt att ignorera att motorn har tio år på nacken. På en spelmarknad där free-to-play-system blir allt mer populära kommer Blizzard även få det svårare att marknadsföra ett spel med prenumerationsbetalning.

Av allt att döma har Blizzard dock inga planer på att trappa ner satsningarna på World of Warcraft. Även med dagens lägre användarantal är spelet extremt lönsamt och ser ut att fortsätta vara det mest popuära MMORPG-spelet ett bra tag framöver. Företaget arbetar även på sin nästa stora MMORPG-titel, Titan, som enligt utsago inte kommer vara en uppföljare till World of Warcraft, utan ett helt nytt, fristående projekt.

Källa: MCV via Ars Technica


Relaterade artiklar

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid