Enligt en undersökning utförd av onlinetidningen Brandchannel är Apple världens mest inflytelesrika märke. De två senaste åren har omröstningen toppats av Google men som för 2004 alltså puttats ner från tronen till en andra plats.


Vad som ligger bakom Apples stigning på listan är inte någon överraskning. Enligt Robin Rusch, redaktör på Brandchannel, är det Apples iPod-succé som säkrat titelns som mest inflytelserika märke.


”Apple’s just done an extraordinary job with innovation, technology and design. The iPod is what has put Apple in the lead this year.”


På tredjeplatsen ser vi Sveriges stolthet Ikea som är med i toppen av de flesta listor i detta slaget.
Ett företag vi dock inte brukar se i dessa sammanhang är den arabiska TV och media kanalen Al Jazeera som tagit sig in på en hedersvärd femteplats.
Irakkriget och den ofta vinklade nyhetsrapporteringen bland övrig media är troligen vad som gjort Al Jazeera intressant även utanför arabvärlden.


Listan har ingenting att göra med omsättning eller liknande utan frågan som ställdes var följande;


”Which brands had the most impact on your life in 2004?”


Att Apple är inne i en storhetsperiod utan dess like verkar bli allt mer uppenbart. Frågan är bara hur länge den pågår och vad den kan innebära för Apple som företag.


Källa: Yahoo! News

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid